563
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۲۲۴.امام على عليه السلام- هنگامى كه هَمّام از وى درباره ويژگى‏هاى پرهيزگاران پرسيد -: ديدگان خويش را از آنچه خدا برايشان حرام كرده بود ، فرو انداختند و به دانشى كه براى آنها سودمند بود ، گوش سپردند .

۱۲۲۵.امام صادق عليه السلام- در بيان شغل‏ها و صنايع - : . . . همين گونه است كارد و شمشير و نيزه و كمان و ابزار و آلات ديگر كه استفاده در صلاح و فساد را دارند . اشكالى در ياد دادن و ياد گرفتن و مزد گرفتن بر آن و در آن نيست و كاربردشان در جهت صلاح براى همه مردم ، مباح است و كاربرد آن در جهت فساد و زيان ، بر آنان حرام است . پس بر آموزنده و فراگيرنده ، گناه و وَبالى نيست؛ چون كاربرد آنها در جهات صلاح بر كاربردهاى ديگرشان غلبه دارد و در جهت استفاده مردم و استوارى و بقاى آنان است و گناه و وبال ، [ فقط] گردنگير كسى است كه آنها را در جهت فساد و حرام به كار مى‏گيرد .

ر . ك : ص 113 ح 269 .

5 / 8

از هر دانشى ، نيكوترينش‏

۱۲۲۶.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : دانش ، بيش از آن است كه به شمار در آيد . پس ، از هر چيز ، نيكوترينش را برگير .

۱۲۲۷.امام على عليه السلام : دانش ، فراوان‏تر از آن است كه بدان احاطه شود . پس ، از هر دانشى نيكوترينش را برگيريد .

۱۲۲۸.امام على عليه السلام : از هر دانشى نيكوترينش را برگيريد كه زنبور عسل ، از هر شكوفه‏اى زيباترينش را مى‏خورد . از اين رو ، دو گوهر گران‏بها از آن زاده مى‏شود : يكى (عسل) براى مردم شفاست و از ديگرى (موم) روشنايى مى‏گيرند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
562

۱۲۲۴.الإمام عليّ عليه السلام- لَمّا سَأَلَهُ هَمّامٌ عَن صِفَةِ المُتَّقينَ - : غَضّوا أبصارَهُم عَمّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيهِم ، ووَقَفوا أسماعَهُم عَلَى العِلمِ النّافِعِ لَهُم.۱

۱۲۲۵.الإمام الصادق عليه السلام- في تَفسيرِ الصِّناعاتِ - : ... كَذلِكَ السِّكّينُ وَالسَّيفُ وَالرُّمحُ وَالقَوسُ وغَيرُ ذلِكَ مِن وُجوهِ الآلَةِ الَّتي قَد تُصرَفُ إلى‏ جِهاتِ الصَّلاحِ وجِهاتِ الفَسادِ وتَكونُ آلَةً ومَعونَةً عَلَيهِما ، فَلا بَأسَ بِتَعليمِهِ وتَعَلُّمِهِ وأخذِ الأَجرِ عَلَيهِ وفيهِ وَالعَمَلِ بِهِ وفيهِ لِمَن كانَ لَهُ فيهِ جِهاتُ الصَّلاحِ مِن جَميعِ الخَلائِقِ ومُحَرَّمٌ عَلَيهِم فيهِ تَصريفُهُ إلى‏ جِهاتِ الفَسادِ وَالمَضارِّ ، فَلَيسَ عَلَى العالِمِ وَالمُتَعَلِّمِ إثمٌ ولا وِزرٌ ؛ لِما فيهِ مِنَ الرُّجحانِ في مَنافِعِ جِهاتِ صَلاحِهِم وقِوامِهِم بِهِ وبَقائِهِم ، وإنَّمَا الإِثمُ وَالوِزرُ عَلَى المُتَصَرِّفِ بِها في وُجوهِ الفَسادِ وَالحَرامِ.۲

راجع : ص 112 ح 269 .

5 / 8

مِن كُلِّ عِلمٍ أحسَنُهُ‏

۱۲۲۶.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : العِلمُ أكثَرُ مِن أن يُحصى‏ ، فَخُذ مِن كُلِّ شَي‏ءٍ أحسَنَهُ.۳

۱۲۲۷.الإمام عليّ عليه السلام : العِلمُ أكثَرُ مِن أن يُحاطَ بِهِ ، فَخُذوا مِن كُلِّ عِلمٍ أحسَنَهُ.۴

۱۲۲۸.عنه عليه السلام : خُذوا مِن كُلِّ عِلمٍ أحسَنَهُ ، فَإِنَّ النَحلَ يَأكُلُ مِن كُلِّ زَهرٍ أزيَنَهُ ، فَيَتَوَلَّدُ مِنهُ جَوهَرانِ نَفيسانِ : أحَدُهُما فيهِ شِفاءٌ لِلنّاسِ ، وَالآخَرُ يُستَضاءُ بِهِ.۵

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۳ ، التمحيص : ص ۷۱ ح ۱۷۰ ، روضة الواعظين : ص ۴۸۰ ، بحارالأنوار : ج ۶۷ ص ۳۱۵ ح ۵۰ .

2.تحف العقول: ص ۳۳۵ ، بحارالأنوار : ج ۱۰۳ ص ۴۸ ح ۱۱ وراجع: منية المريد: ص ۳۷۹ وكنز الفوائد: ج ۲ ص ۱۰۷ وص ۱۰۹ والمواعظ العدديّة : ص ۲۱۷ .

3.كنز الفوائد : ج ۲ ص ۳۱ ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۱۵ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۱۹ ح ۵۰ .

4.غرر الحكم : ح ۱۸۱۹ و ح ۲۱۷۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۴ ح ۱۴۰۴ .

5.غرر الحكم : ح ۵۰۸۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۴۳ ح ۴۶۲۳ وفيه «فتولّد» بدل «فيتولّد» .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61061
صفحه از 973
پرینت  ارسال به