623
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۳۴۳.صحيح مسلم‏- به نقل از معاوية بن حكم سلمى -: هنگامى كه با پيامبر خدا نماز مى‏خواندم ، ناگهان ، مردى از ميان نمازگزاران عطسه كرد . گفتم : خداوند ، تو را رحمت كند !
همه آنان با نگاهشان مرا نشانه گرفتند و من گفتم: مادرم به عزايم بنشيند. شما را چه شده است كه به من چشم دوخته‏ايد ؟
پس شروع به زدن دست‏هايشان بر روى ران‏هايشان كردند و چون ديدم كه مرا به خاموشى مى‏خوانند ، ساكت شدم .
هنگامى كه پيامبر خدا - پدر و مادرم فدايش باد كه نه پيش از او و نه پس از او آموزگارى را نيكوتر از وى در ياد دادن نديدم - نمازش را به پايان برد ، به خدا سوگند ، نه به من چشمْ‏غرّه رفت و نه مرا كتك زد و نه به من دشنام داد و [فقط ]فرمود : «در اين نماز هيچ سخنى از سخنان آدميان سزاوار نيست . آن ، تنها تسبيح و تكبير و قرآن خواندن است» .

۱۳۴۴.امام على عليه السلام : سرزنش بسيار مكن كه كينه مى‏آورد و به دشمنى مى‏كشد و از آن كسى پوزش بخواه كه اميد بخشش از او دارى .

۱۳۴۵.امام على عليه السلام : بر دانشمند است كه چون مى‏آموزد ، سرزنش مكند و چون به وى آموخته مى‏شود ، سرمپيچد .

3 / 6

بذل دانش به شايستگان و دورداشتن آن از نااهلان‏

۱۳۴۶.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : آفت دانش ، فراموشى و تباهى آن ، سپردن آن به نااهلش است .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
622

۱۳۴۳.صحيح مسلم عن معاوية بن الحكم السّلميّ : بَينا أنَا اُصَلّي مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله إذ عَطَسَ رَجُلٌ مِنَ القَومِ ، فَقُلتُ : يَرحَمُكَ اللَّهُ ، فَرَمانِي القَومُ بِأَبصارِهِم .
فَقُلتُ : وا ثُكلَ اُمِّياه ، ما شَأنُكُم تَنظُرونَ إلَيَّ ؟!
فَجَعَلوا يَضرِبونَ بِأَيديهِم عَلى‏ أفخاذِهِم ، فَلَمّا رَأَيتُهُم يُصَمِّتونَني ، لكِنّي سَكَتُّ .
فَلَمّا صَلّى‏ رَسولُ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ، فَبِأَبي هُوَ واُمّي ، ما رَأَيتُ مُعَلِّماً قَبلَهُ ولا بَعدَهُ أحسَنَ تَعليماً مِنهُ ؛ فَوَاللَّهِ ما كَهَرَني ولا ضَرَبَني ولا شَتَمَني ، قالَ : إنَّ هذِهِ الصَّلاةَ لا يَصلُحُ فيها شَي‏ءٌ مِن كَلامِ النّاسِ ، إنَّما هُوَ التَّسبيحُ وَالتَّكبيرُ وقِراءَةُ القُرآنِ.۱

۱۳۴۴.الإمام عليّ عليه السلام : لا تُكثِرِ العِتابَ ؛ فَإِنَّهُ يورِثُ الضَّغينَةَ ويَجُرُّ إلَى البِغضَةِ ، وَاستَعتِب مَن رَجَوتَ إعتابَهُ.۲

۱۳۴۵.عنه عليه السلام : عَلَى العالِمِ إذا عَلَّمَ أن لا يُعَنِّفَ ، وإذا عُلِّمَ أن لا يَأنَفَ.۳

3 / 6

بَذلُ العِلمِ لِمُستَحِقِّهِ ومَنعُهُ مِن غَيرِ أهلِهِ‏

۱۳۴۶.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : آفَةُ العِلمِ النِّسيانُ ، وإضاعَتُهُ أن تُحَدِّثَ بِهِ غَيرَ أهلِهِ.۴

1.صحيح مسلم : ج ۱ ص ۳۸۱ ح ۵۳۷، كنزالعمّال : ج ۸ ص ۱۷۰ ح ۲۲۴۲۲ نقلاً عن المصنّف لعبد الرزّاق‏وراجع: بحارالأنوار : ج ۷۶ ص ۵۲ .

2.تحف العقول : ص ۸۴، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۲۱۲ ؛ كنزالعمّال : ج ۱۶ ص ۱۸۱ نقلاً عن وكيع والعسكري في المواعظ .

3.تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۸۵ عن الإمام الصادق عليه السلام ، إحقاق الحقّ : ج ۱۲ ص ۲۷۴ نقلاً عن ربيع الأبرار ، غررالحكم : ح ۱۰۹۵۴ .

4.جامع بيان العلم وفضله : ج ۱ ص ۱۰۸ عن الأعمش، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۱۸۴ ح ۲۸۹۶۰ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61051
صفحه از 973
پرینت  ارسال به