637
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۳۷۴.الأمالى ، طوسى‏- به نقل از ابوالأسود -: مردى از اميرمؤمنان على بن ابى طالب ، مسئله‏اى پرسيد . امام عليه السلام ابتدا داخل خانه‏اش شد و سپس خارج شد و فرمود : «پرسشگر كجاست؟» .
مرد گفت : اى اميرمؤمنان! من اين جا هستم .
فرمود : «پرسش تو چيست؟».
گفت : فلان و فلان .
پس به پرسش وى پاسخ داد . آن‏گاه گفته شد : اى اميرمؤمنان! ما ديده بوديم هرگاه از تو پرسشى مى‏شد ، مانند سكّه داغ ، تند و زود ، پاسخ را كفِ دست پرسشگر مى‏گذاشتى ؛ امّا امروز چه شد كه در پاسخ اين مرد ، درنگ كردى ، تا آن جا كه داخل خانه شدى و پس از بيرون آمدن پاسخش را دادى؟
فرمود : «از بول در تنگنا بودم و سه كس را رأى نباشد : آن كه از بول و غائط و كفشش در تنگنا باشد» .

4 / 2

آنچه مايه اشتباه مى‏شود

۱۳۷۵.امام على عليه السلام : آن كه در پاسخ دادن شتاب كند ، پاسخ را درنيابد .

۱۳۷۶.امام على عليه السلام : چون پاسخ‏ها فراوان و پريشان شود ، پاسخ درست ، پنهان مانَد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
636

۱۳۷۴.الأمالي للطوسي عن أبي الأسود : إنَّ رَجُلًا سَأَلَ أميرَالمُؤمِنينَ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام عَن سُؤالٍ ، فَبادَرَ فَدَخَلَ مَنزِلَهُ ثُمَّ خَرَجَ فَقالَ : أينَ السّائِلُ؟
فَقالَ الرَّجُلُ : ها أنَا ذا يا أميرَ المُؤمِنينَ .
قالَ: ما مَسأَلَتُكَ؟
قالَ: كَيتَ وكَيتَ ، فَأَجابَهُ عَن سُؤالِهِ .
فَقيلَ: يا أميرَ المُؤمِنينَ ، كُنّا عَهِدناكَ إذا سُئِلتَ عَنِ المَسأَلَةِ كُنتَ فيها كَالسِّكَّةِ المُحماةِ جَواباً ، فَما بالُكَ أبطَأتَ اليَومَ عَن جَوابِ هذَا الرَّجُلِ حَتّى‏ دَخَلتَ الحُجرَةَ ثُمَّ خَرَجتَ فَأَجَبتَهُ ؟
فَقالَ: كُنتُ حاقِناً ، ولا رَأيَ لِثَلاثَةٍ: لِحاقِنٍ ، ولا حازِقٍ‏۱ .۲

4 / 2

ما يوجِبُ الخَطَأَ

۱۳۷۵.الإمام عليّ عليه السلام : مَن أسرَعَ فِي الجَوابِ لَم يُدرِكِ الجَوابَ.۳

۱۳۷۶.عنه عليه السلام : إذَا ازدَحَمَ الجَوابُ خَفِيَ الصَّوابُ.۴

1.الحاقن: هو الذي حُبس بولُه، كالحاقب للغائط. الحازق : الذي ضاق عليه خُفُّه فخرق رجله : أي عصرها و ضغطها (النهاية : ج ۱ ص ۴۱۶ و ص ۳۷۸) . وقال المجلسي قدس سرّه : قوله عليه السلام : «لا رأي لثلاثة» ؛ الظاهر أنّه سقط أحد الثلاثة من النسّاخ وهو الحاقب ... ويحتمل أن يكون المراد بالحاقن هنا حابس الأخبثين فهو في موضع أثنين منهما (بحارالأنوار : ج ۲ ص ۶۰) .

2.الأمالي للطوسي : ص ۵۱۴ ح ۱۱۲۵، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۵۹ ح ۱ ؛ جامع بيان العلم وفضله : ج ۲ ص ۱۱۳ عن الحارث الأعور وفي ذيله «ولا رأي لحاقن» .

3.غرر الحكم : ح ۸۶۴۰، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۴۰ ح ۷۶۴۲ وفيه «الصواب» بدل «الجواب» في الموضع الثاني .

4.نهج البلاغة: الحكمة ۲۴۳، بحارالأنوار : ج ۷۵ ص ۱۰۵ ح ۳۸ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 60016
صفحه از 973
پرینت  ارسال به