639
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۳۷۷.امام على عليه السلام : كم مى‏شود كه رأى عجول درست درآيد .

۱۳۷۸.امام على عليه السلام : انسان خودرأى به خطا و غلط درمى‏افتد .

۱۳۷۹.امام حسن عليه السلام : رأى [درست‏] جز هنگام خشم ، پنهان نمى‏مانَد .

۱۳۸۰.امام صادق عليه السلام : از اخلاق نادان ، پاسخ دادن پيش از شنيدن است .

۱۳۸۱.امام صادق عليه السلام : آن كه به هرچه از او پرسيده مى‏شود ، پاسخ مى‏دهد ، بى‏گمان ، ديوانه است .

4 / 3

گفتنِ «نمى‏دانم»

۱۳۸۲.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله- در سفارشش به ابو ذر -: اى ابو ذر! هرگاه از دانشى پرسيده شدى كه آن را نمى‏دانى ، بگو : «نمى‏دانم» تا از پيامدهاى آن ، رهايى يابى و در آنچه نمى‏دانى ، به مردم فتوا مده تا از كيفر روز قيامت بِرَهى .

۱۳۸۳.امام على عليه السلام : گفتن «نمى‏دانم» ، نيمى از دانش است .

۱۳۸۴.امام على عليه السلام : هان! هرگز آن كه از چيزى پرسيده شد كه نمى‏داند ، گفتن «نمى‏دانم» را زشت نشمارد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
638

۱۳۷۷.عنه عليه السلام : قَلَّما يُصيبُ رَأيُ العَجولِ.۱

۱۳۷۸.عنه عليه السلام : المُستَبِدُّ مُتَهَوِّرٌ فِي الخَطَاَ وَالغَلَطِ.۲

۱۳۷۹.الإمام الحسن عليه السلام : لا يَعزِبُ الرَّأيُ إلّا عِندَ الغَضَبِ.۳

۱۳۸۰.الإمام الصادق عليه السلام : مِن أخلاقِ الجاهِلِ الإِجابَةُ قَبلَ أن يَسمَعَ.۴

۱۳۸۱.عنه عليه السلام : إنَّ مَن أجابَ في كُلِّ ما يُسأَلُ عَنهُ لَمَجنونٌ.۵

4 / 3

قَولُ «لا أعلَمُ»

۱۳۸۲.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله- من وَصِيَّتِهِ لِأَبي ذَرٍّ - : يا أباذَرٍّ ، إذا سُئِلتَ عَن عِلمٍ لا تَعلَمُهُ فَقُل: «لا أعلَمُهُ» تَنجُ مِن تَبِعَتِهِ ، ولا تُفتِ النّاسَ بِما لا عِلمَ لَكَ بِهِ تَنجُ مِن عَذابِ يَومِ القِيامَةِ.۶

۱۳۸۳.الإمام عليّ عليه السلام : قَولُ : «لا أعلَمُ» نِصفُ العِلمِ.۷

۱۳۸۴.عنه عليه السلام : ألا لا يَستَقبِحَنَّ مَن سُئِلَ عَمّا لا يَعلَمُ أن يَقولَ : «لا أعلَمُ».۸

1.غرر الحكم : ح ۶۷۲۶، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۶۹ ح ۶۲۱۰ .

2.غرر الحكم : ح ۱۲۰۸، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶ ح ۱۱۳۳ وليس فيه «الخطأ» .

3.نزهة الناظر: ص ۷۲ ح ۱۴ ، العُدد القويّة : ص ۳۷ ح ۴۵ وفيه «لا يعرف» بدل «لا يعزب» .

4.الدرّة الباهرة : ص ۳۱ ، أعلام الدين: ص ۳۰۳، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۶۲ ح ۴ .

5.معاني الأخبار : ص ۲۳۸ ح ۲ عن حمزة بن حمران ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۱۷ ح ۱۵ ؛ سنن الدارمي : ج ۱ ص ۶۶ ح ۱۷۴ ، المعجم الكبير : ج ۹ ص ۱۸۸ ح ۸۹۲۳ وفيهما «إنَّ الَّذي يُفتِي النّاسَ في كُلِّ ما يُستَفتى‏ لَمَجنونٌ» وكلاهما عن عبداللَّه بن مسعود .

6.الأمالي للطوسي: ص ۵۲۷ ح ۱۱۶۲، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۶۴ ح ۲۶۶۱ ، تنبيه الخواطر: ج ۲ ص ۵۳ كلّها عن أبي ذرّ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۷۶ .

7.غرر الحكم : ح ۶۷۵۸، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۷۲ ح ۶۲۸۷ .

8.غرر الحكم : ح ۲۷۸۸ وح ۱۰۲۴۱ وفيه «لا يستهيينَّ إذا سُئل ...»، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۰۹ ح ۲۳۹۴ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 59772
صفحه از 973
پرینت  ارسال به