699
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۵۲۴.امام على عليه السلام : معاشرت با فضيلت‏مندان ، زندگى‏بخش دل‏هاست .

۱۵۲۵.امام على عليه السلام : همنشينى با حكيمان ، زندگى‏بخش خردها و درمان جان‏هاست .

۱۵۲۶.امام على عليه السلام : هركه با دانشمندان در آميزد ، بزرگش مى‏شمرند و هركه با فرومايگان درآميزد ، پستش مى‏دارند .

۱۵۲۷.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : با هر دانشمندى منشينيد؛ مگر دانشمندى كه شما را از پنج چيز به پنج چيز فرا مى‏خواند : از شك به يقين ، از دشمنى به خيرخواهى ، از تكبّر به فروتنى ، از ريا به اخلاص ، و از رغبت [در دنيا ]به زهد .

۱۵۲۸.امام كاظم عليه السلام : گفتگو با دانشمند در زباله‏دان ، از گفتگوى با نادانان بر پشتى‏هاى زربافت بهتر است .

۱۵۲۹.لقمان عليه السلام- در سفارش به فرزندش - : اى پسركم! با دانشمندان ، همراه و همنشين باش و به ديدار آنها در خانه‏هايشان برو ، شايد كه مانند آنان شوى و از آنها به شمار آيى .

۱۵۳۰.لقمان عليه السلام- در سفارش به فرزندش - : اى پسركم! با دانشمندان ، همنشين باش و نزد ايشان ، زانو بزن كه خداى متعال ، دل‏ها را با نور حكمت ، زنده مى‏كند ، همان گونه كه زمين مرده را با باران آسمان ، زنده مى‏كند .

ر . ك : ص 807 (همنشينى با وى) .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
698

۱۵۲۴.عنه عليه السلام : مُعاشَرَةُ ذَوِي الفَضائِلِ حَياةُ القُلوبِ.۱

۱۵۲۵.عنه عليه السلام : مُجالَسَةُ الحُكَماءِ حَياةُ العُقولِ وشِفاءُ النُّفوسِ.۲

۱۵۲۶.عنه عليه السلام : مَن خالَطَ العُلَماءَ وُقِّرَ ، ومَن خالَطَ الأَنذالَ حُقِّرَ.۳

۱۵۲۷.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : لا تَجلِسوا مَعَ كُلِّ عالِمٍ ، إلّا عالِماً يَدعوكُم مِن خَمسٍ إلى‏ خَمسٍ : مِنَ الشَّكِّ إلَى اليَقينِ ، ومِنَ العَداوَةِ إلَى النَّصيحَةِ ، ومِنَ الكِبرِ إلَى التَّواضُعِ ، ومِنَ الرِّياءِ إلَى الإِخلاصِ ، ومِنَ الرَّغبَةِ إلَى الزُّهدِ.۴

۱۵۲۸.الإمام الكاظم عليه السلام : مُحادَثَةُ العالِمِ عَلَى المَزابِلِ خَيرٌ مِن مُحادَثَةِ الجاهِلِ عَلَى الزَّرابِيِ‏۵ .۶

۱۵۲۹.لقمان عليه السلام- لاِبنِهِ يَعِظُهُ - : أي بُنَيَّ ، صاحِبِ العُلَماءَ وجالِسهُم ، وزُرهُم في بُيوتِهِم ، لَعَلَّكَ أن تُشبِهَهُم فَتَكونَ مِنهُم.۷

۱۵۳۰.عنه عليه السلام- أيضاً - : يا بُنَيَّ ، جالِسِ العُلَماءَ وزاحِمهُم بِرُكبَتَيكَ ، فَإِنَّ اللَّهَ يُحيِي القُلوبَ بِنورِ الحِكمَةِ كَما يُحيِي اللَّهُ الأَرضَ المَيتَةَ بِوابِلِ السَّماءِ .۸

راجع : ص 806 (مجالسته) .

1.غررالحكم : ح ۹۷۶۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۸۵ ح ۸۹۴۹ وفيه «مجالسة» بدل «معاشرة» .

2.غرر الحكم: ح ۹۸۷۵.

3.تحف العقول: ص ۸۸ وص‏۹۴، كنز الفوائد: ج ۱ ص ۳۱۹ وفيه «من‏جالس» بدل «من خالط»، بحارالأنوار: ج ۱ ص ۲۰۵ ح ۳۰.

4.تاريخ بغداد : ج ۴ ص ۳۱۲ ، حلية الأولياء : ج ۸ ص ۷۲ عن جابر وفيه «الرهبة» بدل «الزهد» ، تنبيه الغافلين : ص ۴۳۴ ح ۶۷۷ ، الاختصاص : ص ۳۳۵ ، أعلام الدين : ص ۲۷۲ عن جابر وفيه «الرهبة» بدل «الزهد» و «... ومن الغشّ إلى النصيحة» .

5.الزرابيّ : هي البُسط ، وقيل : كلّ ما بُسطَ واتُّكئَ عليه (لسان العرب : ج ۱ ص ۴۴۷) .

6.الكافي: ج ۱ ص‏۳۹ ح ۲ عن إبراهيم بن عبدالحميد، الاختصاص: ص ۳۳۵ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۰۵ ح‏۲۷.

7.كنز الفوائد : ج ۲ ص ۶۶ ، أعلام الدين : ص ۲۷۲ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۰۵ ح ۳۲ .

8.الموطّأ : ج ۲ ص ۱۰۰۲ ح ۱ عن مالك ، الزهد لابن المبارك : ص ۴۸۷ ح ۱۳۸۷ عن عبد الوهّاب بن بخت المكّي ، المعجم الكبير: ج ۸ ص ۱۹۹ ح ۷۸۱۰ عن أبي اُمامة ؛ روضة الواعظين : ص ۱۶ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۲۰۴ ح ۲۲ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61267
صفحه از 973
پرینت  ارسال به