709
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۵۴۶.امام على عليه السلام : آفرين ، آفرين بر دانشمندى كه دانست ، پس خود را نگاه داشت و از [مرگ ]ناگهانى ترسيد ، پس فراهم آورد و آماده شد ؛ اگر پرسيده شود ، به شيوايى پاسخ مى‏دهد و اگر رهايش كنند ، خاموش مى‏ماند ؛ سخنش درست و خاموشى‏اش از روى ناتوانى در پاسخ نيست !

۱۵۴۷.امام على عليه السلام : منزلت دانشمند ، والاترين منزلت است .

۱۵۴۸.امام على عليه السلام : دانشمند ستيزه‏گر ، از نادان ياريگر بهتر است .

۱۵۴۹.امام على عليه السلام : دانشمند ، با دل و فكرش مى‏نگرد . نادان ، با چشم و نگاه كردن مى‏بيند .

۱۵۵۰.امام على عليه السلام : دانا ، نادان را مى‏شناسد ، چون قبلاً نادان بوده است؛ ولى نادان دانا را نمى‏شناسد ، چون قبلاً دانا نبوده است .

۱۵۵۱.امام على عليه السلام- در حكمت‏هاى منسوب به ايشان -: دو نفرند كه همه چيز برايشان آسان است : دانايى كه پايان كارها را مى‏داند و نادانى كه موقعيت خود را نمى‏شناسد .

۱۵۵۲.امام على عليه السلام : بى‏گمان ، خداوند ، مؤمن دانشمند ، فقيه ، زاهد ، فروتن ، زنده دل ، بردبار ، خوش‏خو ، ميانه‏رو ، با انصاف و باحيا را دوست دارد .

۱۵۵۳.امام على عليه السلام : نادان ، كوچك است ، هر چند بزرگ‏سال باشد و دانا بزرگ است ، هر چند كم‏سال باشد .

۱۵۵۴.امام على عليه السلام : دانا از نادان انصاف نمى‏بيند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
708

۱۵۴۶.الإمام عليّ عليه السلام : بَخٍ بَخٍ لِعالِمٍ عَلِمَ فَكَفَّ ، وخافَ البَياتَ فَأَعَدَّ وَاستَعَدَّ ، إن سُئِلَ أفصَحَ وإن تُرِكَ سَكَتَ ، كَلامُهُ صَوابٌ وسُكوتُهُ عَن غَيرِ عِيٍّ عَنِ الجَوابِ.۱

۱۵۴۷.عنه عليه السلام : رُتبَةُ العالِمِ أعلَى المَراتِبِ.۲

۱۵۴۸.عنه عليه السلام : عالِمٌ مُعانِدٌ خَيرٌ مِن جاهِلٍ مُساعِدٍ.۳

۱۵۴۹.عنه عليه السلام : العالِمُ يَنظُرُ بِقَلبِهِ وخاطِرِهِ ، الجاهِلُ يَنظُرُ بِعَينِهِ وناظِرِهِ.۴

۱۵۵۰.عنه عليه السلام : العالِمُ يَعرِفُ الجاهِلَ لِأَنَّهُ كانَ قَبلُ جاهِلًا ، الجاهِلُ لا يَعرِفُ العالِمَ لِأَنَّهُ لَم يَكُن قَبلُ عالِماً.۵

۱۵۵۱.عنه عليه السلام- فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ - : اِثنانِ يَهونُ عَلَيهِما كُلُّ شَي‏ءٍ : عالِمٌ عَرَفَ العَواقِبَ ، وجاهِلٌ يَجهَلُ ما هُوَ فيهِ.۶

۱۵۵۲.عنه عليه السلام : إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ المُؤمِنَ العالِمَ الفَقيهَ الزّاهِدَ الخاشِعَ الحَيَّ الحَليمَ الحَسَنَ الخُلقِ وَالمُقتَصِدَ المُنصِفَ المُتَعَفِّفَ.۷

۱۵۵۳.عنه عليه السلام : الجاهِلُ صَغيرٌ وإن كانَ شَيخاً ، وَالعالِمُ كَبيرٌ وإن كانَ حَدَثاً.۸

۱۵۵۴.عنه عليه السلام : لا يَنتَصِفُ‏۹ عالِمٌ مِن جاهِلٍ.۱۰

1.غرر الحكم : ح ۴۴۴۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۹۶ ح ۴۰۱۳ .

2.غرر الحكم : ح ۵۴۳۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۶۹ ح ۴۹۴۵ وفيه «العلم» بدل «العالم» .

3.غرر الحكم : ح ۶۲۹۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۳۴۰ ح ۵۸۰۰ .

4.غرر الحكم : ح ۱۲۴۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۶ ح ۱۱۴۹ و ۱۱۵۰ .

5.غرر الحكم : ح ۱۷۷۹ و ۱۷۸۰ ، عيون الحكم والمواعظ: ص ۵۳ ح ۱۳۸۰ و۱۳۸۱؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد: ج ۲۰ ص ۳۳۲ ح ۸۱۳ وليس فيه لفظتا «قبل» .

6.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۲۹۱ ح ۳۳۳ .

7.مطالب السؤول : ص ۴۸ .

8.كنز الفوائد : ج ۱ ص ۳۱۸ ؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۳۲۷ ح ۷۵۰ .

9.انتصَفَ منه : إذا استوفى حقّه منه كاملاً حتى صار كلّ على النصف سواء (تاج العروس : ج ۱۲ ص ۵۰۲) .

10.غرر الحكم : ح ۱۰۷۳۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۴ ح ۹۷۸۶ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61280
صفحه از 973
پرینت  ارسال به