715
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۵۶۳.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : كسى كه دانشش بر هَوَسش چيره شود ، آن دانش ، سودمند است .

۱۵۶۴.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : دانش ، پيشواى عمل است و عمل ، پيرو آن . خداوند ، آن را در دل نيك‏بختان مى‏اندازد و از تيره‏بختان ، دريغ مى‏دارد .

۱۵۶۵.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : رعايت‏كنندگان دانش باشيد ، نه روايتگران آن . گاه آن كه روايت نكرده ، رعايت مى‏كند و آن كه رعايت نكرده روايت مى‏كند . هرگز دانشمند نخواهيد بود ، تا آن كه به آنچه مى‏دانيد ، عامل باشيد .

۱۵۶۶.امام على عليه السلام : آن كه با هوايش مخالفت كند ، از دانش اطاعت كند .

۱۵۶۷.امام على عليه السلام : هركس با دانشش به جنگ نادانى‏اش برود ، به والاترين بهره دست يافته است .

۱۵۶۸.امام على عليه السلام- در توصيف خاندان محمّد صلى اللّه عليه و آله -: دين را با خردى در برگيرنده و رعايت‏كننده ، نه شنونده و حكايت كننده فهميدند ، كه روايتگران دانش ، فراوان و رعايت‏كنندگان آن ، اندك‏اند .

۱۵۶۹.امام على عليه السلام : هرگاه خبرى را مى‏شنويد ، آن را با خرد رعايت‏كننده ، نه حكايت‏كننده بفهميد كه روايتگران دانش ، فراوان و رعايت‏كنندگان آن ، اندك‏اند .

۱۵۷۰.امام على عليه السلام : هر كه شش ويژگى را در خود گِرد آورد ، براى بهشت رفتن و گريز از دوزخ ، چيز ديگرى نمى‏خواهد : آن كه خدا را بشناسد ، پس فرمانش را ببرد ؛ شيطان را بشناسد و سرپيچى‏اش كند ؛ حق را بشناسد و پيروى‏اش كند ؛ باطل را بشناسد و از آن بپرهيزد ؛ دنيا را بشناسد و آن را براند ؛ و آخرت را بشناسد و آن را بجويد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
714

۱۵۶۳.عنه صلى اللّه عليه و آله : مَن غَلَبَ عِلمُهُ هَواهُ فَهُوَ عِلمٌ نافِعٌ.۱

۱۵۶۴.عنه صلى اللّه عليه و آله : العِلمُ إمامُ العَمَلِ وَالعَمَلُ تابِعُهُ ، يُلهِمُهُ اللَّهُ السُّعَداءَ ويَحرِمُهُ الأَشقِياءَ.۲

۱۵۶۵.عنه صلى اللّه عليه و آله : كونوا لِلعِلمِ رُعاةً ولا تَكونوا لَهُ رُواةً ، فَقَد يَرعَوي مَن لا يَروي ، وقَد يَروي مَن لا يَرعَوي ، إنَّكُم لَن تَكونوا عالِمينَ حَتّى‏ تَكونوا بِما عَلِمتُم عامِلينَ.۳

۱۵۶۶.الإمام عليّ عليه السلام : مَن خالَفَ هَواهُ أطاعَ العِلمَ.۴

۱۵۶۷.عنه عليه السلام : مَن قاتَلَ جَهلَهُ بِعِلمِهِ فازَ بِالحَظِّ الأَسعَدِ.۵

۱۵۶۸.عنه عليه السلام- في صِفَةِ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام - : عَقَلُوا الدّينَ عَقلَ وِعايَةٍ ورِعايَةٍ ، لا عَقلَ سَماعٍ ورِوايَةٍ ، فَإِنَّ رُواةَ العِلمِ كَثيرٌ ، ورُعاتَهُ قَليلٌ.۶

۱۵۶۹.عنه عليه السلام : اِعقِلُوا الخَبَرَ إذا سَمِعتُموهُ عَقلَ رِعايَةٍ لا عَقلَ رِوايَةٍ ، فَإِنَّ رُواةَ العِلمِ كَثيرٌ ، ورُعاتَهُ قَليلٌ.۷

۱۵۷۰.عنه عليه السلام : مَن جُمِعَ فيهِ سِتُّ خِصالٍ ما يَدَعُ لِلجَنَّةِ مَطلَباً ولا عَنِ النّارِ مَهرَباً : مَن عَرَفَ اللَّهَ فَأَطاعَهُ ، وعَرَفَ الشَّيطانَ فَعَصاهُ ، وعَرَفَ الحَقَّ فَاتَّبَعَهُ ، وعَرَفَ الباطِلَ فَاتَّقاهُ ، وعَرَفَ الدُّنيا فَرَفَضَها ، وعَرَفَ الآخِرَةَ فَطَلَبَها.۸

1.جامع الأخبار: ص ۲۶۹ ح ۷۳۰ ، روضة الواعظين: ص ۴۶۱ ، مشكاة الأنوار: ص ۱۵۸ ح ۳۹۹ ، بحارالأنوار : ج ۷۰ ص ۷۱ ح ۲۱ .

2.الخصال : ص ۵۲۳ ح ۱۲ عن محمّد بن عيسى بن عبيد اليقطيني عن الإمام عليّ عليه السلام ، الأمالي للطوسي : ص ۴۸۸ ح ۱۰۶۹ ، عدّة الداعي : ص ۶۳ كلاهما عن محمّد بن عليّ بن الحسين بن زيد بن عليّ بن الحسين بن عليّ بن أبي طالب عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللّه عليه و آله ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۷۱ ح ۲۴ .

3.فردوس الأخبار : ج ۳ ص ۲۹۱ ح ۴۷۴۲ ، الفردوس : ج ۳ ص ۲۴۱ ح ۴۷۰۷ وفيه «وعاةً» بدل «رعاةً» وكلاهما عن ابن عبّاس ، الجامع الصغير : ج ۲ ص ۲۹۸ ح ۶۴۳۴ ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۲۴۹ ح ۲۹۳۳۵ كلاهما نقلاً عن أبي نعيم عن ابن مسعود وفيهما صدره إلى «رواةً» .

4.غرر الحكم : ح ۸۱۷۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۴ ح ۸۱۹۰ .

5.غرر الحكم : ح ۸۸۵۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۷ ح ۸۲۸۴ وفيه «قابل» بدل «قاتل» .

6.نهج البلاغة : الخطبة ۲۳۹ ، بحارالأنوار : ج ۲۶ ص ۲۶۶ ح ۵۴ .

7.نهج البلاغة : الحكمة ۹۸ ، خصائص الأئمّة : ص ۹۵ ، غرر الحكم : ح ۲۵۵۲ وفيه «دراية» بدل «رعاية» ، روضة الواعظين : ص ۴ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۱۶۱ ح ۲۱ .

8.تنبيه الخواطر : ج ۱ ص ۱۳۵ ؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۲۶۴ ح ۸۸ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61310
صفحه از 973
پرینت  ارسال به