719
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۵۸۱.امام على عليه السلام : فضيلت دانش ، در عمل كردن به آن است .

۱۵۸۲.امام على عليه السلام : بهترين دانش ، آن است كه با عمل همراه شود .

۱۵۸۳.امام على عليه السلام : همه دانش ، به كار بستن آن است .

۱۵۸۴.امام على عليه السلام : همه دانش ، عمل كردن بر طبق آن است .

۱۵۸۵.امام على عليه السلام : از كمال دانش ، عمل كردن به مقتضيات آن است .

۱۵۸۶.امام على عليه السلام : به كار بستن دانش ، كمال نعمت است .

۱۵۸۷.امام على عليه السلام : زيبايى دانشمند ، در عمل كردن به دانشش است .

۱۵۸۸.امام على عليه السلام : نيكوترين دانش ، آن است كه با عمل كردن باشد .

۱۵۸۹.امام على عليه السلام- در نامه‏اش به معاويه -: بدانيد كه بهترين بندگان خدا ، كسانى‏اند كه به آنچه مى‏دانند ، عمل مى‏كنند و بدترين آنها ، نادانانى هستند كه جاهلانه با اهل دانش ، ستيزه مى‏كنند . بى‏گمان ، براى دانشمند به سبب دانشش ، فضيلتى است و نادان در ستيزه با دانشمند ، جز بر نادانى خويش نمى‏افزايد .

۱۵۹۰.امام على عليه السلام : هر كس به دانش خويش عمل كند ، به مطلوب و مقصود اخروى‏اش مى‏رسد .

۱۵۹۱.امام على عليه السلام : دانش بياموزيد ، تا بدان شناخته گرديد و بدان عمل كنيد ، تا از اهل آن به شمار آييد . روزگارى پس از اين روزگار مى‏رسد كه نُه دَهُمِ مردم ، كار نيك را نمى‏شناسند و جز شخص گم‏نام ، رهايى نمى‏يابد . پس آنان‏اند پيشوايان هدايت و چراغ‏هاى دانش ؛ نه به هر سو روان‏اند ، و نه با پُرگويى افشاگر رازهايند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
718

۱۵۸۱.عنه عليه السلام : فَضيلَةُ العِلمِ العَمَلُ بِهِ.۱

۱۵۸۲.عنه عليه السلام : خَيرُ العِلمِ ما قارَنَهُ العَمَلُ.۲

۱۵۸۳.عنه عليه السلام : تَمامُ العِلمِ استِعمالُهُ.۳

۱۵۸۴.عنه عليه السلام : تَمامُ العِلمِ العَمَلُ بِموجَبِهِ.۴

۱۵۸۵.عنه عليه السلام : مِن كَمالِ العِلمِ العَمَلُ بِما يَقتَضيهِ.۵

۱۵۸۶.عنه عليه السلام : العَمَلُ بِالعِلمِ مِن تَمامِ النِّعمَةِ.۶

۱۵۸۷.عنه عليه السلام : جَمالُ العالِمِ عَمَلُهُ بِعِلمِهِ.۷

۱۵۸۸.عنه عليه السلام : أحسَنُ العِلمِ ما كانَ مَعَ العَمَلِ.۸

۱۵۸۹.عنه عليه السلام- في كِتابِهِ إلى‏ مُعاوِيَة - : اِعلَموا أنَّ خِيارَ عِبادِ اللَّهِ الَّذينَ يَعمَلونَ بِما يَعلَمونَ ، وأنَّ شِرارَهُمُ الجُهّالُ الَّذينَ يُنازِعونَ بِالجَهلِ أهلَ العِلمِ ، فَإِنَّ لِلعالِمِ بِعِلمِهِ فَضلًا ، وإنَّ الجاهِلَ لَن يَزدادَ بِمُنازَعَةِ العالِمِ إلّا جَهلًا.۹

۱۵۹۰.عنه عليه السلام : مَن عَمِلَ بِالعِلمِ بَلَغَ بُغيَتَهُ مِنَ الآخِرَةِ ومُرادَهُ.۱۰

۱۵۹۱.عنه عليه السلام : تَعَلَّمُوا العِلمَ تُعرَفوا بِهِ ، وَاعمَلوا بِهِ تَكونوا مِن أهلِهِ ، فَإِنَّهُ سَيَأتي بَعدَ هذا زَمانٌ لا يَعرِفُ فيهِ تِسعَةُ عُشَرائِهِمُ‏۱۱ المَعروفَ ، ولا يَنجو مِنهُ إلّا كُلُّ نُوَمَةٍ ، فَاُولئِكَ أئِمَّةُ الهُدى‏ ومَصابيحُ العِلمِ لَيسوا بِالمَساييحِ ولَا المَذاييعِ‏۱۲ البُذرِ.۱۳

1.غرر الحكم : ح ۶۵۷۶ .

2.غرر الحكم : ح ۴۹۶۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۳۹ ح ۴۵۵۷ .

3.غرر الحكم : ح ۴۴۶۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۰۱ ح ۴۰۶۸ .

4.غرر الحكم : ح ۴۴۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۹۹ ح ۴۰۲۹ .

5.غرر الحكم : ح ۹۲۵۷ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۷۱ ح ۸۶۲۷ .

6.غرر الحكم : ح ۲۰۵۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۶۲ ح ۱۶۱۸ .

7.غرر الحكم : ح ۴۷۵۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۲۲ ح ۴۳۱۵ .

8.غرر الحكم : ح ۳۱۰۸ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۲۱ ح ۲۷۵۴ .

9.وقعة صفّين : ص ۱۵۰ ، الغدير : ج ۱۰ ص ۳۲۲ ؛ المناقب للخوارزمي : ص ۲۵۰ وفيه صدره إلى «العلم» .

10.غرر الحكم : ح ۸۲۴۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۴۵ ح ۷۸۲۴ .

11.العشير : جزء من أجزاء العشرة (لسان العرب : ج ۴ ص ۵۷۰) .

12.جمع مذياع من أذاع الشي‏ء إذا أفشاه ، وقيل : الذين يشيعون الفواحش (النهاية : ج ۲ ص ۱۷۴) .

13.سنن الدارمي : ج ۱ ص ۸۶ ح ۲۶۳ ، عيون الأخبار لابن قتيبة : ج ۲ ص ۳۵۲ نحوه وكلاهما عن أوفى بن دلهم وراجع: غرر الحكم : ح ۴۵۲۹ و ح ۲۵۳۱ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61286
صفحه از 973
پرینت  ارسال به