753
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۶۷۹.علل الشرايع‏ از يونس بن عبدالرحمان از امامان راستگو عليهم السلام : هنگامى كه بدعت‏ها آشكار مى‏شود ، بر دانشمند است كه دانشش را آشكار سازد كه اگر نكند ، نور ايمان از او گرفته مى‏شود .

ر . ك : ص 583 (وجوب آموزش بر دانشمند) و ص 585 (حرمت پنهان داشتن دانش)
و ص 597 (زكات دانش) و ص 599 (برترين صدقه) .

2 / 10

خيرخواهى براى يكديگر

۱۶۸۰.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : در دانش خيرخواه هم باشيد كه خيانت هر يك از شما در دانشش ، سخت‏تر از خيانت وى در مالش است و خداوند ، روز قيامت از شما بازخواست مى‏كند .

۱۶۸۱.امام على عليه السلام- در نامه‏اش به معاويه -: و من تو را اندرز مى‏دهم ، با اين كه از پيش مى‏دانم كه چه سرنوشت محتومى در انتظار توست؛ ولى خداوند متعال ، از دانشمندان پيمان گرفته است كه امانت را ادا كنند و خيرخواه گم‏راه و ره‏يافته باشند .

2 / 11

اندازه خود را شناختن‏

۱۶۸۲.امام على عليه السلام : دانشمند ، آن است كه اندازه خود را بشناسد و در نادانى آدمى همين بس كه اندازه خود را نشناسد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
752

۱۶۷۹.علل الشرائع عن يونس بن عبدالرحمن عن الصادقِين عليهم السلام : إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ فَعَلَى العالِمِ أن يُظهِرَ عِلمَهُ ، فَإِن لَم يَفعَل سُلِبَ مِنهُ نورُ الإِيمانِ.۱

راجع: ص 582 (وجوب التعليم على العالم) و ص 584 (حرمة كتمان العلم)
و ص 596 (زكاة العلم) و ص 598 (أفضل الصدقة) .

2 / 10

التَّناصُح‏

۱۶۸۰.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : تَناصَحوا فِي العِلمِ ، فَإِنَّ خِيانَةَ أحَدِكُم في عِلمِهِ أشَدُّ مِن خِيانَتِهِ في مالِهِ ، وإنَّ اللَّهَ سائِلُكُم يَومَ القِيامَةِ.۲

۱۶۸۱.الإمام عليّ عليه السلام- فيما كَتَبَ إلى‏ مُعاوِيَة - : وإنّي لَأَعِظُكَ مَعَ عِلمي بِسابِقِ العِلمِ فيكَ مِمّا لا مَرَدَّ لَهُ دونَ نَفاذِهِ ، ولكِنَّ اللَّهَ تَعالى‏ أخَذَ عَلَى العُلَماءِ أن يُؤَدُّوا الأَمانَةَ وأن يَنصَحُوا الغَوِيَّ وَالرَّشيدَ.۳

2 / 11

مَعرِفَةُ قَدرِهِ‏

۱۶۸۲.الإمام عليّ عليه السلام : العالِمُ مَن عَرَفَ قَدرَهُ ، وكَفى‏ بِالمَرءِ جَهلًا أن لا يَعرِفَ‏قَدرَهُ.۴

1.علل الشرائع : ص ۲۳۶ ح ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۱۱۳ ح ۲ ، رجال الكشّي : ج ۲ ص ۷۸۶ ح ۹۴۶ ، الغيبة للطوسي : ص ۶۴ ح ۶۶ ، بحارالأنوار : ج ۴۸ ص ۲۵۲ ح ۱ .

2.الأمالي للطوسي : ص ۱۲۶ ح ۱۹۸ ، بحار الأنوار : ج ۲ ص ۶۸ ح ۱۸ ؛ تاريخ بغداد : ج ۶ ص ۳۵۷ ، المعجم الكبير : ج ۱۱ ص ۲۱۵ ح ۰۱ ۱۱۷، حلية الأولياء : ج ۹ ص ۲۰ نحوه ، الفردوس : ج ۲ ص ۴۵ ح ۲۲۵۹ كلّها عن ابن عبّاس ، كنزالعمّال : ج ۱۰ ص ۲۴۲ ح ۲۹۲۸۵ .

3.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۱۶ ص ۱۳۳ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۳ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۵۸ ح ۳۷ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61214
صفحه از 973
پرینت  ارسال به