841
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۸۹۳.امام صادق عليه السلام : داوود پيامبر از سليمان عليهما السلام پرسش كرد و مى‏خواست بداند در حكمت به كجا رسيده است .
گفت : «پسركم! از خنك‏ترين چيزها آگاهم كن» .
گفت : گذشتِ خدا از مردم و گذشت مردم از همديگر كه هيچ چيز از آن خنك‏تر نيست .
پرسيد : «شيرين‏ترين چيز چيست؟».
گفت : محبّت كه روح الهى در ميان بندگانش است ، تا آن جا كه اسب هم سُم خود را از روى كرّه‏اش بر مى‏دارد . داوود عليه السلام از پاسخ سليمان عليه السلام خوش‏حال شد .

5 / 2

خاندان ابراهيم‏

قرآن‏

«يا به مردم بر آنچه خداوند از فضل خويش به آنها داده ، حسد مى‏ورزند . بى‏گمان ، ما به خاندان ابراهيم ، كتاب و حكمت داديم و فرمان‏روايى بزرگى به آنان بخشيديم» .

حديث‏

۱۸۹۴.امام باقر عليه السلام- در تفسير گفته خداى متعال :«بى‏گمان ، ما به خاندان ابراهيم ، كتاب و حكمت داديم و فرمان‏روايىِ بزرگى به آنان بخشيديم»- : منظور از كتاب ، همان نبوّت است و مقصود از حكمت ، همان حكيمان از ميان پيامبران برگزيده هستند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
840

۱۸۹۳.الإمام الصادق عليه السلام : سَأَلَ داوُدُ النَّبِيُّ سُلَيمانَ عليهما السلام وأرادَ عِلمَ ما بَلَغَ مِنَ الحِكمَةِ .
قالَ : يا بُنَيَّ أخبِرني أيُّ شَي‏ءٍ أبرَدُ ؟
قالَ: عَفوُ اللَّهِ عَنِ النّاسِ ، وعَفوُ النّاسِ بَعضِهِم عَن بَعضٍ لا شَي‏ءَ أبرَدُ مِنهُ .
قالَ : فَأَيُّ شَي‏ءٍ أحلى‏ ؟
قالَ : المَحَبَّةُ ، هِيَ رَوحُ اللَّهِ بَينَ عِبادِهِ حَتّى‏ إنَّ الفَرَسَ لَيَرفَعُ حافِرَهُ عَن وَلَدِهِ . فَضَحِكَ داوُدُ عليه السلام عِندَ إجابَةِ سُلَيمانَ عليه السلام .۱

5 / 2

آلُ إبراهيم‏

الكتاب‏

«أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى‏ مَا ءَاتَل-هُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ ءَاتَيْنَا ءَالَ إِبْرَ هِيمَ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَءَاتَيْنَهُم مُّلْكًا عَظِيمًا».۲

الحديث

۱۸۹۴.الإمام الباقر عليه السلام- في تَفسيرِ قَولِهِ تَعالى‏:«فَقَدْ ءَاتَيْنَآ ءَالَ إِبْرَ هِيمَ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَءَاتَيْنَهُم مُّلْكًا عَظِيمًا»- : فَأَمَّا الكِتابُ فَهُوَ النُّبُوَّةُ، وأمَّا الحِكمَةُ فَهُمُ الحُكَماءُ مِنَ الأَنبِياءِ مِنَ الصَّفوَةِ.۳

1.جامع الأحاديث للقمّي: ص ۱۹۳ عن إبراهيم بن شعيب المزني .

2.النساء: ۵۴ .

3.الكافي: ج ۸ ۴ص ۱۱۸ ح ۹۲، تفسير العيّاشى: ج ۱ ص ۱۶۸ ح ۳۱ وص ۲۴۸ ح ۱۶۱، كمال الدين : ص ۲۱۸ ح ۲ وفيه «الأنبياء والأصفياء» بدل «الأنبياء» وكلّها عن أبي حمزة الثمالي ، بحارالأنوار : ج ۱۱ ص ۴۹ ح ۴۹ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61197
صفحه از 973
پرینت  ارسال به