845
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۸۹۷.امام على عليه السلام- در توصيف اهل بيت عليهم السلام -: آنان ، چراغ‏هايى در دلِ تاريكى و چشمه‏سارهاى حكمت و كان‏هاى دانش و جايگاه‏هاى بردبارى‏اند .

۱۸۹۸.امام على عليه السلام : آنان ، روشنايىِ ويژه‏اند كه از نورشان برگرفته مى‏شود و پيشوايانى‏اند كه به آنان ، اقتدا مى‏شود . زندگانىِ دانش و مرگِ نادانى‏اند و آنان‏اند كه حكمتشان (يا بردبارى‏شان) از دانش ايشان و سكوت آنها از سخنان [حكيمانه ]آنها و برون ايشان از درونشان خبر مى‏دهد ؛ نه با حق مخالفت مى‏كنند و نه در آن ، اختلاف مى‏ورزند .

۱۸۹۹.امام على عليه السلام : ما درخت نبوّت و مهبط رسالت و محلّ آمد و شدِ فرشتگان و كان‏هاى دانش و چشمه‏سارهاى حكمتيم . ياور و دوستدارمان ، رحمت ، و دشمن و كينه‏جوى ما ، خشم را انتظار مى‏كشند .

۱۹۰۰.امام على عليه السلام : هان! بى‏گمان ، ما اهل بيت ، درهاى حكمت و نورهاى در ظلمت و روشنى امّت‏ها هستيم .

۱۹۰۱.امام صادق عليه السلام : ما درخت نبوّت و خانه رحمت و كليدهاى حكمت و كان دانش هستيم .

۱۹۰۲.امام على عليه السلام : سوگند به خدا ، بى‏گمان ، آيين ابلاغ رسالت‏ها و اتمام وعده‏ها و همه كلمات ، به من آموخته شده است و نزد ما (اهل بيت) درهاى حكمت و روشنى امر است .

۱۹۰۳.تاريخ دمشق- به نقل از عبد اللَّه بن مسعود - : نزد پيامبر صلى اللّه عليه و آله بودم كه [نظر ايشان ]درباره على عليه السلام پرسيده شد . فرمود : «حكمت ، به ده جزء قسمت شده است : نُه جزء آن به على و يك جزء آن به مردم ، عطا شده است» .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
844

۱۸۹۷.عنه عليه السلام- أيضاً - : هُم مَصابيحُ الظُّلَمِ، ويَنابيعُ الحِكَمِ، ومَعادِنُ العِلمِ، ومَواطِنُ الحِلمِ.۱

۱۸۹۸.عنه عليه السلام : إنَّهُم خاصَّةُ نورٍ يُستَضاءُ بِهِ ، وأئِمَّةٌ يُقتَدى‏ بِهِم ، وهُم عَيشُ العِلمِ ومَوتُ الجَهلِ ، هُمُ الَّذينَ يُخبِرُكُم حُكمُهُم [ حِلمُهُم ]عَن عِلمِهِم ، وصَمتُهُم عَن مَنطِقِهِم ، وظاهِرُهُم عَن باطِنِهِم ، لا يُخالِفونَ الدّينَ ولا يَختَلِفونَ فيهِ.۲

۱۸۹۹.عنه عليه السلام : نَحنُ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ، ومَحَطُّ الرِّسالَةِ، ومُختَلَفُ المَلائِكَةِ، ومعادِنُ العِلمِ، ويَنابيعُ الحُكمِ، ناصِرُنا ومُحِبُّنا يَنتَظِرُ الرَّحمَةَ، وعَدُوُّنا ومُبغِضُنا يَنتَظِرُ السَّطوَةَ.۳

۱۹۰۰.عنه عليه السلام : ألا وإنّا أهلَ البَيتِ أبوابُ الحِكَمِ ، وأنوارُ الظُّلَمِ ، وضِياءُ الاُمَمِ.۴

۱۹۰۱.الإمام الصادق عليه السلام : نَحنُ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ، وبَيتُ الرَّحمَةِ، ومَفاتيحُ الحِكمَةِ، ومَعدِنُ العِلمِ.۵

۱۹۰۲.الإمام عليّ عليه السلام : تَاللَّهِ لَقَد عُلِّمتُ تَبليغَ الرِّسالاتِ، وإتمامَ العِداتِ، وتَمامَ الكَلِماتِ، وعِندَنا - أهلَ البَيتِ - أبوابُ الحُكمِ، وضِياءُ الأَمرِ.۶

۱۹۰۳.تاريخ دمشق عن عبد اللَّه (ابن مسعود) : كُنتُ عِندَ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله فَسُئِلَ عَن عَلِيٍّ عليه السلام .
فَقالَ: قُسِمَتِ الحِكمَةُ عَشَرَةَ أجزاءٍ فَاُعطِيَ عَلِيٌّ تِسعَةَ أجزاءٍ، وَالنّاسُ جُزءاً واحِداً.۷

1.غرر الحكم: ح ۱۰۰۶۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۱۴ ح ۹۳۵۷ و ۹۳۵۸ .

2.الكافي: ج ۸ ص ۳۹۱ ح ۵۸۶ ، تحف العقول: ص ۲۲۷ عن الإمام الحسن عليه السلام ، بحارالأنوار : ج ۷۷ ص ۳۷۰ ح ۳۴ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۹ ، غرر الحكم : ح ۱۰۰۰۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۹۹ ح ۹۲۰۸ ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۲۶۵ ح ۵۲ .

4.غرر الحكم: ح ۲۷۸۶.

5.الكافي: ج ۱ ص ۲۲۱ ح ۳ عن خثيمة ، بصائر الدرجات: ص ۵۷ ح ۳ عن خيثمة عن الإمام الباقر عليه السلام ، تفسير فرات : ص ۳۹۵ ح ۵۲۷ عن زياد بن المنذر عن الإمام الباقر عليه السلام نحوه ، بحارالأنوار : ج ۲۳ ص ۲۴۵ ح ۱۶ .

6.نهج البلاغة: الخطبة ۱۲۰.

7.تاريخ دمشق: ج ۴۲ ص ۳۸۴ ح ۸۹۸۸ و۸۹۸۹ ، حلية الأولياء: ج ۱ ص ۶۵، المناقب لابن المغازلي : ص ۲۸۶ ح ۳۲۸ ، المناقب للخوارزمي : ص ۸۲ ح ۶۸ ، الفردوس : ج ۳ ص ۲۲۷ ح ۴۶۶۶ ، كنزالعمّال : ج ۱۱ ص ۶۱۵ ح ۳۲۹۸۲ ؛ العمدة: ص ۳۷۸ ح ۷۴۴، إرشاد القلوب : ص ۲۱۲ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۱۱۳ كلّها عن عبداللَّه [بن مسعود] ، بحارالأنوار : ج ۴۰ ص ۱۴۹ ح ۵۴ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 60039
صفحه از 973
پرینت  ارسال به