847
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۹۰۴.الكافى‏- به نقل از يزيد كُناسى - : از امام باقر عليه السلام پرسيدم ... پس فرمود : «... اى ابو خالد ! زمين از روز خلقت آدم و اسكان او در زمين تاكنون ، يك روز هم از حجّت خدا خالى نمانده است» .
گفتم : فدايت شوم ! آيا على عليه السلام در زمان حيات پيامبر خدا هم از طرف خدا و پيامبرش حجّت بر اين امّت بود؟
فرمود : «آرى . از آن همان روز كه وى را نزد مردم برپا داشت و [چون ]پرچمى برافراشت و آنان را به ولايت او فرا خواند و به فرمان‏بردارى‏اش فرمان داد» .
گفتم : آيا فرمان‏بردارى از على عليه السلام در زمان حيات پيامبر صلى اللّه عليه و آله و پس از رحلتش بر مردم واجب بود؟
فرمود : «آرى ؛ ولى او خاموش مانْد و در حضور پيامبر خدا سخن نگفت و در حيات پيامبر صلى اللّه عليه و آله فرمان‏بردارى از ايشان بر امّت و نيز بر على عليه السلام واجب بود و پس از رحلت پيامبر خدا ، فرمان‏بردارى مردم از خدا و پيامبرش در فرمان‏بردارى از على عليه السلام خلاصه مى‏شد و على عليه السلام حكيم و دانا بود» .

5 / 5

لقمان‏

۱۹۰۵.پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله : به حقيقت مى‏گويم : لقمان ، پيامبر نبود ؛ ولى بنده‏اى بسيار انديشمند و نيكو يقين بود . او خدا را دوست داشت . پس خدا هم او را دوست داشت و با عطاى حكمت ، بر وى منّت نهاد .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
846

۱۹۰۴.الكافي عن يزيد الكناسيّ : سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ عليه السلام ... فَقالَ : ... لَيسَ تَبقَى الأَرضُ يا أبا خالِدٍ2الأعلام‏زيد الكناسيّ، 48 يَوماً واحِداً بِغَيرِ حُجَّةٍ للَّهِ‏ِ عَلَى النّاسِ مُنذُ يَومِ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ عليه السلام وأسكَنَهُ الأَرضَ .
فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ، أكانَ عَلِيٌّ عليه السلام حُجَّةً مِنَ اللَّهِ ورَسولِهِ عَلى‏ هذِهِ الاُمَّةِ في حَياةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ؟
فَقالَ: نَعَم، يَومَ أقامَهُ لِلنّاسِ ونَصَبَهُ عَلَماً ودَعاهُم إلى‏ وَلايَتِهِ وأمَرَهُم بِطاعَتِهِ .
قُلتُ: وكانَت طاعَةُ عَلِيٍّ عليه السلام واجِبَةً عَلَى النّاسِ في حَياةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله وبَعدَ وَفاتِهِ؟
فَقالَ: نَعَم، ولكِنَّهُ صَمَتَ فَلَم يَتَكَلَّم مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ، وكانَتِ الطّاعَةُ لِرَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله عَلى‏ اُمَّتِهِ وعَلى‏ عَلِيٍّ عليه السلام في حَياةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ، وكانَتِ الطّاعَةُ مِنَ اللَّهِ ومِن رَسولِهِ عَلَى النّاسِ كُلِّهِم لِعَلِيٍّ عليه السلام بَعدَ وَفاةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله ، وكانَ عَلِيٌّ عليه السلام حَكيماً عالِماً.۱

5 / 5

لُقمان‏

۱۹۰۵.رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : حَقًّا أقولُ: لَم يَكُن لُقمانُ نَبِيًّا ولكِن كانَ عَبداً كَثيرَ التَّفَكُّرِ، حَسَنَ اليَقينِ، أحَبَّ اللَّهَ فَأَحَبَّهُ ومَنَّ عَلَيهِ بِالحِكمَةِ.۲

1.الكافي: ج ۱ ص ۳۸۲ ح ۱، قصص الأنبياء للراوندي: ص ۲۶۶ ح ۳۰۷ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۳۸ ص ۳۱۸ ح ۲۶ .

2.مجمع البيان: ج ۸ ص ۴۹۴ عن ابن عمر ، بحارالأنوار : ج ۱۳ ص ۴۲۴ ؛ كنزالعمّال: ج ۱۴ ص ۳۴ ح ۳۷۸۶۵ نقلاً عن الديلمي وابن عساكر .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 59742
صفحه از 973
پرینت  ارسال به