867
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۱۹۳۶.امام على عليه السلام : آن كه دانشش را تباه سازد ، گرفتار امواج توفان‏هاى زندگى مى‏گردد .

۱۹۳۷.امام على عليه السلام : دانش ، عذر بهانه‏تراشان را گسسته است .

۱۹۳۸.امام حسن عليه السلام : دانش ، عذر دانش‏اندوزان را گسسته است .

۱۹۳۹.امام صادق عليه السلام : در روز رستاخيز ، كسى بيشترين كيفر را مى‏بيند كه عدل را توصيف مى‏كند ، ولى به غير آن عمل مى‏كند .

۱۹۴۰.عيسى عليه السلام : شقى‏ترينِ مردم ، كسى است كه نزد مردم به دانشش معروف و به كردارش ناشناخته است .

۱۹۴۱.عيسى عليه السلام : آنچه مى‏دانى ، تا به كارش نبندى ، به تو سودى نمى‏بخشد . بى‏گمان ، فراوانىِ دانش تا آن گاه كه به كارش نبسته‏اى ، جز بر نادانى‏ات نمى‏افزايد .

۱۹۴۲.عيسى عليه السلام : تا آن گاه كه آنچه را مى‏دانى به كار نبسته‏اى ، آموختن آنچه نمى‏دانى ، تو را سود نمى‏بخشد . بى‏گمان ، فراوانىِ دانش ، هنگامى كه به كار بسته نشود ، جز بر تكبّر نمى‏افزايد .

۱۹۴۳.عيسى عليه السلام : تا كِى راه را براى شبروان توصيف مى‏كنيد ، حال آن كه خود با سرگشتگان مانده‏ايد ؟! از دانش ، اندكى بس است و از كردار ، بسيار .

۱۹۴۴.الكافى‏- به نقل از على بن اسباط، از معصوم عليه السلام در اندرزهاى خداى عزّ و جلّ به عيسى عليه السلام : چه قدر بنگرم وبجويم‏وقوم ، غافل‏اند وباز نمى‏گردند؟ سخن از دهانشان بيرون مى‏آيد ، بى آن كه به دل پذيرفته باشند . خود را در معرض نفرت من قرار مى‏دهند و در همان حال ، از تقرّب به من براى جلب محبّت مؤمنان ، مايه مى‏گذارند .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
866

۱۹۳۶.عنه عليه السلام : مَن أضاعَ عِلمَهُ التَطَمَ.۱

۱۹۳۷.عنه عليه السلام : قَطَعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلِّلينَ.۲

۱۹۳۸.الإمام الحسن عليه السلام : قَطَعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلِّمينَ.۳

۱۹۳۹.الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ مِن أشَدِّ النّاسِ عَذاباً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدلًا وعَمِلَ بِغَيرِهِ.۴

۱۹۴۰.عيسى عليه السلام : أشقَى النّاسِ مَن هُوَ مَعروفٌ عِندَ النّاسِ بِعِلمِهِ مَجهولٌ بِعَمَلِهِ.۵

۱۹۴۱.عنه عليه السلام : لَيسَ بِنافِعِكَ أن تَعلَمَ ما لَم تَعمَل . إنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا يَزيدُكَ إلّا جَهلًا ما لَم تَعمَل بِهِ.۶

۱۹۴۲.عنه عليه السلام : إنَّهُ لَيسَ بِنافِعِكَ أن تَعلَمَ ما لَم تَعلَم ولَمّا تَعمَل بِما قَد عَلِمتَ ، إنَّ كَثرَةَ العِلمِ لا تَزيدُ إلّا كِبراً إذا لَم تَعمَل بِهِ.۷

۱۹۴۳.عنه عليه السلام : إلى‏ مَتى‏ تَصِفونَ الطَّريقَ لِلمُدلِجينَ‏۸ ، وأنتُم مُقيمونَ مَعَ المُتَحَيِّرينَ ؟ !إنَّما يَنبَغي مِنَ العِلمِ القَليلُ ، ومِنَ العَمَلِ الكَثيرُ.۹

۱۹۴۴.الكافي عن عليّ بن أسباط عنهم عليهم السلام : فيما وَعَظَ اللَّهُ عزّ و جلّ به عيسى‏ عليه السلام : ... يا عيسى‏ ، كَم اُطيلُ النَّظَرَ واُحسِنُ الطَّلَبَ وَالقَومُ في غَفلَةٍ لا يَرجِعونَ ، تَخرُجُ الكَلِمَةُ مِن أفواهِهِم لا تَعيها قُلوبُهُم ، يَتَعَرَّضونَ لِمَقتي ويَتَحَبَّبونَ بِقُربي إلَى المُؤمِنينَ !۱۰

1.غرر الحكم : ح ۷۷۷۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۵۲ ح ۸۰۷۵ .

2.نهج البلاغة: الحكمة ۲۸۴، غرر الحكم : ح ۶۷۸۴، عيون الحكم والمواعظ: ص ۳۷۲ ح ۶۳۰۰، بحارالأنوار: ج ۲ ص ۳۶ ح ۴۲.

3.تحف العقول : ص ۲۳۶ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۱۰۹ ح ۱۹ .

4.الكافي : ج ۲ ص ۳۰۰ ح ۲ عن قتيبة الأعشى و ص ۱۷۵ ح ۲ عن خيثمة عن الإمام الباقر عليه السلام نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۲ ص ۲۲۴ ح ۲ .

5.عدّة الداعي : ص ۶۹ ، مصباح الشريعة : ص ۳۶۸ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۵۲ ح ۱۹ .

6.ربيع الأبرار: ج ۳ ص ۱۶۰ ؛ تنبيه الخواطر: ج ۱ ص ۶۴ .

7.الزهد لابن حنبل : ص ۷۶ عن زياد أبي عمر .

8.أدلَجَ : سارَ الليلَ كلّه (المصباح المنير : ص ۱۹۸) . والكلام على الاستعارة .

9.عيون الأخبار لابن قتيبة : ج ۲ ص ۱۲۷ .

10.الكافي : ج ۸ ص ۱۳۱ - ۱۳۴ ح ۱۰۳ .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61270
صفحه از 973
پرینت  ارسال به