99
علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)

۲۲۸.امام صادق عليه السلام : داناترينِ مردم به خدا ، بيمناك‏ترين آنها از خداست و بيمناك‏ترين آنان از او ، داناترين به اويند و داناترين به او ، كم رغبت‏ترين آنهاست [به دنيا] .

۲۲۹.مصباح الشريعة- در آنچه به امام صادق عليه السلام نسبت داده است -: نجواى عارفان بر اين سه اصل مى‏چرخد : بيم ، اميد و محبّت . بيم ، فرع دانش و اميد ، فرع يقين و محبّت ، فرع معرفت است .

۲۳۰.امام صادق عليه السلام : بيم ، ميراث دانش و دانش ، پرتو معرفت و قلب ايمان است و هركس از بيم [ خدا ]بى‏بهره باشد ، دانشمند نيست؛ اگر چه در مسائل پيچيده علمى موى بشكافد .

۲۳۱.سنن الدارمى‏- به نقل از ابن عبّاس نابينا -: چنين به من رسيده است كه داوود پيامبر در دعاىِ خويش مى‏گفته است : منزّهى ، بار الها ! تو پروردگار منى . بلند مقامى بر فراز تخت خويش و بيم خود را در دل هر كس كه در آسمان‏ها و زمين است ، قرار داده‏اى . پس نزديك‏ترينِ آفريدگانت به تو ، بيمناك‏ترين آنان از توست و چه دانشى دارد آن كه از تو نهراسد ؟ و چه حكمتى دارد آن كه فرمانت را نبرد؟

3 / 3

عمل‏

۲۳۲.مجمع البيان : جابر مى‏گويد: هنگامى كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله اين آيه را خواند: «و جز دانشمندان ، آن را در نيابند» فرمود : دانشمند [حقيقى‏] ، آن است كه داراى بينش الهى باشد۱ و در نتيجه ، به آنچه خدا از او خواسته ، عمل كرده ، از خشمش دورى كند .

1.براى معناى دقيق‏تر حديث ، ر.ك : دانش‏نامه عقايد اسلامى (معرفت‏شناسى) : ج ۱ ص ۴۲۶ پ ۱ .


علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
98

۲۲۸.عنه عليه السلام : إنَّ أعلَمَ النّاسِ بِاللَّهِ أخوَفُهُم للَّهِ‏ِ ، وأخوَفُهُم لَهُ أعلَمُهُم بِهِ ، وأعلَمُهُم بِهِ أزهَدُهُم فيها.۱

۲۲۹.مصباح الشريعة- فيما نَسَبَهُ إلَى الإمامِ الصّادِقِ عليه السلام - : نَجوَى العارِفينَ تَدورُ عَلى‏ ثَلاثَةِ اُصولٍ : الخَوفِ ، وَالرَّجاءِ ، وَالحُبِّ . فَالخَوفُ فَرعُ العِلمِ ، وَالرَّجاءُ فَرعُ اليَقينِ ، وَالحُبُّ فَرعُ المَعرِفَةِ.۲

۲۳۰.الإمام الصادق عليه السلام : الخَشيَةُ ميراثُ العِلمِ ، وَالعِلمُ شُعاعُ المَعرِفَةِ وقَلبُ الإِيمانِ ، ومَن حُرِمَ الخَشيَةَ لا يَكونُ عالِماً وإن شَقَّ الشَّعرَ بِمُتَشابِهاتِ العِلمِ.۳

۲۳۱.سنن الدارمي عن ابن عبّاس العَمي : بَلَغَني أنَّ داوُدَ النَّبِيَّ عليه السلام كانَ يَقولُ في دُعائِهِ : سُبحانَكَ اللَّهُمَّ أنتَ رَبّي ، تَعالَيتَ فَوقَ عَرشِكَ ، وجَعَلتَ خَشيَتَكَ عَلى‏ مَن فِي السَّماواتِ وَالأَرضِ ، فَأَقرَبُ خَلقِكَ مِنكَ مَنزِلَةً أشَدُّهُم لَكَ خَشيَةً ، وما عِلمُ مَن لَم يَخشَكَ ؟! وما حِكمَةُ مَن لَم يُطِع أمرَكَ ؟!۴

3 / 3

العَمَل‏

۲۳۲.مجمع البيان عن جابر : تَلَا النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله هذِهِ الآيَةَ : «وَ مَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَلِمُونَ»۵ وقالَ : العالِمُ لَّذي عَقَلَ عَنِ اللَّهِ ، فَعَمِلَ بِطاعَتِهِ ، وَاجتَنَبَ سَخَطَهُ.۶

1.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۴۶ عن حفص بن غياث وراجع: غرر الحكم: ح ۳۱۲۱ ، بحارالأنوار: ج ۲ ص‏۲۷ ح‏۵ .

2.مصباح الشريعة: ص ۸ ، بحارالأنوار : ج ۷۰ ص ۲۲ ح ۲۲ .

3.عدّة الداعي : ص ۶۸ ، مصباح الشريعة : ص ۳۶۵ ، بحارالأنوار : ج ۲ ص ۵۲ ح ۱۸ .

4.سنن الدارمي : ج ۱ ص ۱۰۳ ح ۳۴۲ .

5.العنكبوت : ۴۳

6.مجمع البيان : ج ۸ ص ۴۴۶ ؛ الفردوس : ج ۳ ص ۷۳ ح ۴۲۰۶ من دون ذكر الآية الكريمة .

  • نام منبع :
    علم و حکمت در قرآن و حدیث (ویراست دوم)
تعداد بازدید : 61173
صفحه از 973
پرینت  ارسال به