تحليل استنادی مقالات فصلنامه علوم حديث - صفحه 400

تحليل استنادي مقالات فصلنامه علوم حديث

از شماره 25 تا شماره 46

رضا کريمي ۱

راضيه سليماني ۲

چکيده

اين پژوهش با روش تحليل استنادي، مقالات منتشر شده در فصلنامه علوم حديث را مورد بررسي قرار داده است. از 190 مقاله بررسي شده شامل 181 مقاله تأليفي و 9مقاله ترجمه‌اي، 12367 استناد استخراج و تحليل شده است. ميانگين استنادها براي هر مقاله 5/9 استناد بوده و بالاترين ميزان استناد، به کتابها (به ميزان 92 درصد) تعلق دارد و7/82 درصد از استنادها به زبان عربي بوده است. همچنين، علم حديث بيشترين ارتباط موضوعي، به ترتيب، با موضوعات فقه، سرگذشتنامه، علم الرجال، تفاسير و علوم قرآني دارد. مواردي ديگر مانند پر استنادترين عناوين، نويسندگان، محققان، تلخيص‌کننده‌ها، مترجمان در دو بخش زنان و مردان بررسي شده است ميزان مشاركت نويسندگان و مترجمان، و فعال‌ترين نويسندگان و مترجمان نيز بررسي شده است.

کليد واژه‌ها: تحليل استنادي، فصلنامه علوم حديث.

درآمد

با پيدايش روش علمي تحليل استنادي از يک سو و انتشار مستمر ابزارهاي کتابشناختي همانند نمايه استنادي علوم و نمايه استنادي علوم اجتماعي از سوي ديگر ـ که کار شناسايي و گردآوري مقالات و منابع را راحت کرده است ـ مسير کشف و تشخيص رفتارهاي استفاده از منابع هموار شده است و امروزه تحليل استنادي يکي از روش‌هاي پذيرفته‌شده در اين گونه بررسي‌ها به شمار مي‌آيد. ۳

1.عضو هيأت علمي دانشگاه قم.

2.( دانشجوي کارشناسي کتابداري و اطلاع رساني دانشگاه قم.

3.. «تحليل استنادي مقالات سه نشريه علوم كشاورزي واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي، دانشكده كشاورزي دانشگاه تبريز، و تحقيقات كشاورزي».

صفحه از 420