تحليل استنادی مقالات فصلنامه علوم حديث - صفحه 405

روش و جامعه پژوهش

اين پژوهش از نوع پيمايشي است. در اين پژوهش با استفاده از روش تحليل استنادي، تمام مقاله‌هاي منتشر شده از شماره 25 تا شماره 44 در فصلنامه علوم حديث تجزيه و تحليل شده‌اند. بررسي مقاله‌ها در دو بخش صورت گرفت: بخش اول، شامل سال انتشار، تأليفي يا ترجمه‌اي بودن، انفرادي يا گروهي بودن و موضوع مقاله كه تمامي مقالات منتشر شده در اين قسمت بررسي شدند؛ بخش دوم، شامل استنادهاي مقاله‌ها بود. براي انجام اين كار، تمامي استنادهاي مقالات مورد بررسي روي فيش‌هاي مربوطه وارده شده و سپس با توجه به سؤالات مطرح شده، داده‌هاي موجود با استفاده از نرم افزار«SPSS» تجزيه و تحليل گرديد.

محدوديت‌هاي پژوهش

1. كامل نبودن اطلاعات كتابشناختي در بسياري از موارد؛ 2. وارد شدن اسامي مؤلفين به صورت‌هاي مختلف و عدم مستند سازي آنها با ابزارهاي استاندارد (مثل مستند مشاهير و مؤلفان) كه در بسياري از موارد پژوهشگران را مجبور به مراجعه به ابزارها و منابع مختلف مي‌كرد؛ 3. بروز اشکال در تشخيص نوع زبان، سال نشر و محل نشر در برخي از استنادها.

تعاريف مفهومي و تعاريف عملياتي

تحليل استنادي: در مطالعه استنادي كه امروزه در بررسي روابط مفهومي نوشته‌ها به آن توجه مي‌شود، رابطه ميان مدرك استناددهنده و مدرك مورد استناد، بررسي مي‌گردد. اگر بكوشيم قواعدي را كه بر اين رابطه حاكم است كشف كنيم، به تحليل استنادي دست زده‌ايم. ۱
استناد: در اين تحقيق، منظور از استناد، مآخذي هستند كه نويسندگان در فهرست منابع و مآخذ به عنوان منبع تأليف اثر معرفي كرده‌اند.
مقاله انفرادي: مقاله‌اي که توسط يک مؤلف تأليف شده است.
مقاله گروهي: مقاله‌اي که در تهيه و تأليف آن بيش از يک نفر همکاري داشته‌اند.

پيشينه پژوهش

الف) در خارج از ايران

کاشکوفسکي، کسي و وايس ۲ در تحقيقي به تحليل استنادي 629 عنوان از پايان‌نامه‌هاي فوق ليسانس و دکتري ارائه شده به دانشگاه ايالت لوا ۳ بين سال‌هاي 1992 ـ 1993م، پرداختند. محققان با طبقه‌بندي پايان‌نامه‌هاي مورد بررسي در پنج دسته هنر و علوم انساني، علوم زيستي، مهندسي، علوم ورزشي، علوم اجتماعي به تحليل 46742 استناد به کار رفته پرداختند. يافته‌ها نشان داد که مجلات و

1.. تحليل استنادي در مجموعه مروري بر اطلاعات و اطلاع‌رساني، ص۲۹۲.

2.. Masters and Doctoral Thesis Citations: Analysis and Trend of a Longitudinal Study.

3.. Lowa State University.

صفحه از 420