احاديث مربوط به دوران شيردهی و تطبيق آن با علوم تجربی - صفحه 272

با بررسي احاديث موجود در دوران شيردهي، در مي‌يابيم که متون اسلامي، داراي احاديث زيادي در اين باب مي‌باشد، که داراي توصيه‌ها و نکات بسيار با ارزشي درباره سلامت کودک شيرخوار و مادر او است.
پرداختن به اين موضوع داراي اهميت است؛ زيرا هنوز تحقيق جامعي بر روي اين دوران صورت نگرفته است و با توجه به اهميتي که اين دوران در دنياي امروز دارد، بيان اين ديدگاه لازم و ضروري است. در مرتبه دوم، حقانيت ديدگاه‌هاي اسلامي به اثبات خواهد رسيد؛ يعني نکاتي که هزار و چهارصد سال پيش توسط احاديث بيان شده است، توسط علوم جديد قابل اثبات است؛ توصيه‌هايي که پس از فراز و نشيب‌هايي که علم تجربي طي نمود، اهميت آنها اکنون به اثبات رسيده است. در مرحله سوم، اين ديدگاه مي‌تواند به عنوان منبعي براي عرصه تحقيقات باشد؛ به اين نحو که در جايي که منابع اسلامي توصيه‌اي دارد، به جاي استفاده و کپي برداري از سازمان‌هاي بهداشتي از آنها استفاده شود؛ به طور مثال، در مورد مرخصي شيردهي مادران، به جاي مدت زماني که توسط سازمان‌هاي بهداشتي توصيه شده است، مدت زمان توصيه شده احاديث قرار داده شود. در انتها، بيان اين ديدگاه و رونق دادن به آن تبليغ بسيار مهمي براي به وجود آوردن انگيزه شيردهي براي مادران جوان است، که بهتر از تبليغات سازمان‌هاي بهداشتي و سلامتي عمل مي‌کند و نسل جديد از غني بودن فرهنگ خويش مطلع خواهد شد.
نکات حاصل شده را از دوران شيردهي مي‌توان به شش قسمت عمده تقسيم نمود. اين نکات شامل موارد زير است: 1. اهميت دوران شيردهي، 2. شير مادر به عنوان بهترين غذا، 3. روش شيردهي، 4. تضمين تداوم شيردهي، 5. اهميت انتخاب دايه و توصيه‌هايي براي انتخاب بهترين زنان دايه، 6. مدت زمان شيردهي. توصيه‌هاي مهم حاصل شده از مجموع روايات شيردهي، پس از تطبيق با علوم پزشکي (از جمله علوم تغذيه، روانشناسي و کودکان)، به چهار بخش تقسيم مي‌شوند: بخش اول، آن نکاتي است که با علم جديد مطابقت دارد؛ مانند اهميت شيردهي و مفيد بودن آن. اين بخش شامل سه نکته است. اين نکات و ديدگاه حديث و علوم تجربي به صورت خلاصه شده در جدول شماره يک بيان شده است. بخش دوم، راهکارهايي است که توسط احاديث بيان شده است؛ آنها براي شروع و تداوم شيردهي مفيد هستند، و در صورت اجرا شدن، رسيدن به اهداف بهداشتي و سلامتي تسريع مي‌شود. بخش سوم، آن دسته نکاتي است که در باره انتخاب دايه و اهميت اين انتخاب است. اما در دنياي امروز، به دليل عدم استفاده از اين زنان، اين احاديث مي‌تواند داراي کاربردهاي ديگري شود و بخش چهارم آن دسته‌اي است که با علوم تجربي همخواني ندارد. در اين گروه يک نکته قرار مي‌گيرد که آن مدت زمان توصيه شده براي شيردهي است.

صفحه از 284