احاديث مربوط به دوران شيردهی و تطبيق آن با علوم تجربی - صفحه 274

اجري براي هر مک‌زدن کودک معادل آزاد کردن گرفتاري از خاندان اسماعيل قرار داده شده است. ۱ در حديث ديگر بيان شده است که با هر مک کودک و نوشيدن شير مادر، در روز قيامت، بين دست‌هاي مادر نوري متصاعد مي‌شود که سبب خوش‌آمد از اولين تا آخرين بينندگان مي‌شود. ۲ و پس از قطع شيردهي، تمامي گناهان مادر شيرده پاک مي‌شود. ۳ با اين حال، مادر براي انتخاب شيردهي آزاد است و در پذيرفتن و يا در نپذيرفتن آن مختار است. از امام صادق علیه السلام در باره شيردهي سؤال شد، فرمود:
زن آزاده به شيردهي فرزند اجبار ندارد و زن کنيز (غير آزاد) مجبور مي‌شود.۴
اهميت شير از ديدگاه قرآن و حديث به نحوي است که شيردهي توسط زني ديگر سبب ايجاد حرمت ناشي از شيردهي مي‌شود. اين معنا از مختصات شريعت اسلامي است و شارع اسلام حكم مادري و فرزندي را ما بين طفل و زني كه او را شير داده، برقرار كرده است؛ همان‌طور که قرآن فرمود:
وَ أُمَّهاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ.۵
از نظر علوم تجربي، شيردهي داراي اهميت زيادي است. آغاز زندگي نوين بعد از تولد، در حقيقت، ادامه زندگي داخل رحمي است. ادامه سير تکاملي و رشد سريع سيستم‌هاي عصبي، قلبي و عروقي، آنزيمي و فاکتورهاي اختصاصي و ايمني بخش نوزاد احتياج به اسيدهاي آمينه، چربي‌ها، مواد قندي، املاح و ويتامين‌هاي اختصاصي متناسب با اعمال فيزيولوژيکي نوزادان دارد. بهترين غذا براي نوزاد، شير مادر است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حداکثر دوران آسيب‌ديدگي مغز در اثر سوء تغذيه بين سه ماه آخر بارداري و شش ماهگي پس از تولد است. از طرفي، گروهي اعتقاد دارند که چهار ماه آخر بارداري و شش ماه بعد از تولد، بحراني‌ترين دوره براي تغذيه جنين و شيرخوار است. بنابراين، تغذيه کافي مادر در سه ماهه آخر بارداري و انتقال مواد مغذي از جفت به جنين و نيز تغذيه کودک در دو سال اول زندگي از نظر رشد مغز داراي اهميت بسياري است. ۶

بهترين غذا براي کودک شيرخوار

شير مادر هر نوزاد، براي وي بهترين غذا است. شير مادر پر برکت و بهترين شير براي شيرخوار است.
امير المؤمنين علی علیه السلام فرمود:
هيچ شيري براي کودک پر برکت‌تر از شير مادر نيست.۷
پيامبر خدا( فرمود:

1.. وسائل الشيعة، ج‌۲۱، ص۴۵۱، ح۲۷۵۵۷.

2.. مستدرك الوسائل، ج۱۵، ص۱۵۶، ح۱۷۸۴۲ـ۱.

3.. وسائل الشيعة، ج‌۲۱، ص۴۵۱، ح۲۷۵۵۷؛ مستدرك الوسائل، ج‌۱۵، ص۱۵۶، ح۱۷۸۴۲ـ ۱.

4.. تهذيب الأحكام، ج‌۸، ص۱۰۷، ح۱۱؛ الکافي، ج‌۶، ص۴۱، ح۴؛ وسائل الشيعة، ج۲۱، ص۴۵۲، ح۲۷۵۵۸.

5.. سور? نساء، آي? ۲۳.

6.. پرستاري و بهداشت مادران و نوزادان، ص۱۴۵.

7.. الکافي، ج۶، ص۴۰، ح۱؛ وسائل الشيعة، ج‌۲۱، ص۴۵۲، ح۲۷۵۵۹؛ تهذيب الأحكام، ج۸، ص۱۰۸، ح۱۴۱۴.

صفحه از 284