مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شناخت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری (مجموعه گفتارهای پراکنده پیرامون حضرت عبدالعظیم و امام زادگان ری)
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1382
تعداد صفحه : 392
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

شناخت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهر ری (مجموعه گفتارهای پراکنده پیرامون حضرت عبدالعظیم و امام زادگان ری)

در این اثر، مجموعه گفتارهای پراکنده، پیرامون حضرت عبدالعظیم(ع) و امام زادگان گرد آمده است.

در این اثر، مجموعه گفتارهای پراکنده، پیرامون حضرت عبدالعظیم(ع) و امام زادگان گرد آمده است. گفتارهای پراکنده، مطالبی گوناگون است که از بیش از صد و پنجاه مأخذ (از قرن دوم تا عصر حاضر) انتخاب شده است. منابع و مآخذ کتاب در دو بخش عربی و فارسی تنظیم شده است. مطالب گرد آمده در هر بخش نیز به ترتیب زمان وفات مؤلفان آنها مرتب شده است. ختام مسک این کتاب، دو نامه از امام خمینی درباره انتصاب امام جمعه شهر ری و امام جماعت مسجد جامع صحن حضرت عبدالعظیم(ع) است.

پيشگفتار

درباره شخصيّت حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و تاريخ رى در طول قرنهاى گذشته و عصر حاضر، صدها جلد كتاب و مقاله و جزوه و مطالب پراكنده و سودمند در كتابهاى علما ، دانشمندان و محققان به رشته تحرير درآمده است كه با وجود تكرارى بودن بعضى از آنها، هر كدام با نگرش خاص خود توانسته اند گوشه اى از جلوه ملكوتى و معنوى حضرت عبدالعظيم عليه السلام را به نمايش بگذارد و جنبه اى از رمز و راز رى را بگشايد. با اين حال، تاكنون سال دقيق تولد و وفات حضرت عبدالعظيم عليه السلام روشن نيست؛ چنان كه درباره شهر رى هم، ناگفته هاى فراوانى وجود دارد.

بارى، ستايشهاى امامان عليهم السلاماز حضرت عبدالعظيم عليه السلام ، نشان دهنده شخصيت علمى و مورد اعتماد ايشان است ؛ به طورى كه در برخى روايات، براى زيارت قبر حضرت عبدالعظيم عليه السلام ثوابى به مثابه زيارت قبر امام حسين عليه السلام ياد شده است.

شناخت نامه حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و شهر رى با گردآورى و تأليف مجموعه رساله هاى خطى و كتابها و مقالاتِ منتشر شده، و نيز مجموعه جزوه ها و گفتارهاى پراكنده درباره حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و امامزادگان و تاريخ شهر رى، در صدد شناساندن و معرفى مقام علمى و معنوى اين كريم اهل بيت عليهم السلام و ساير امامزادگان و معرفى تاريخ شهر رى است.

نتيجه طرح مأخذشناسى حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و شهر رى، معرفى و شناسايى نزديك به هزار عنوان از كتابهاى خطى و چاپى و مجلات و نشريات و مقالات و دائرة المعارفها و سفرنامه ها و پايان نامه ها و اسناد و فرامين و وقف نامه ها و... بود كه در يك جلد به زيور طبع آراسته شد.

نزديك به صد عنوان از ميان انبوه كتابها و اسناد و... كه درباره حضرت عبدالعظيم عليه السلام و امامزادگان شهر رى از جنبه هاى مختلف برخوردار بود انتخاب و برگزيده و به ترتيب سال وفات مؤلفين يا سال تأليف و چاپ كتابها و با تفكيك كتابهاى عربى و فارسى در اين مجموعه جمع آورى شد.

از آنجايى كه سعى بر اين بود كه تمام موضوعات پيرامون حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و آستانه آن حضرت و امامزادگان رى در معرض ديد فضلا و دانشمندان و نويسندگان قرار گيرد، ابتدا مجموعه رساله هاى خطى در يك جلد به زيور طبع آراسته شد، سپس مجموعه رساله هاى خطى و سنگى پيرامون امامزادگان رى، و بعد مجموعه كتابها و رسائل و مقالات چاپ شده پيرامون حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام ، و اينك مجموعه گفتارهاى پراكنده پيرامون حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و امامزادگان شهر رى، در اين جلد جمع آورى و مطالب گوناگونى از بيش از صد و پنجاه مأخذ ـ از قرن سوم تا عصر حاضر ـ استفاده شده است، كه هر كدام در نوع خود (با وجود تكرارى بودن بعضى مطالب) سودمند و مفيد است.

حتى الامكان سعى شده كه تصرفى در متن گفتارهاى پراكنده صورت نگيرد گرچه برخى از آنها ويرايش ابتدايى شده است.

در نقلِ مطالب از منابعِ مختلف، توضيحات و پاورقى هاى مصحّحين آن آثار را عينا درج كرديم و توضيحات خود را با علامت شماره در پايان گفتار هر عنوان مشخص نموده ايم.