غاليان و انديشه تحريف قرآن - صفحه 203

شيخ طوسي هم اين‌گونه وي را ضعيف مي‌شمارد:
ضعيف جداً عند نقاد الاخبار؛ ۱
نزد ناقدان اخبار بسيار ضعيف است.
ابن‌غضايري درباره‌اش مي‌نويسد:
سهل بن زياد الآدمي الرازي: كان ضعيفاً جداً فاسد الرواية و المذهب و كان احمد بن محمد بن عيسي الاشعري اخرجه عن قم و اظهر البرائة منه و نهي الناس عن السماع منه و الروايه عنه و يروي المراسيل و يعتمد المجاهيل؛ ۲
در نقل روايات، بسيار ضعيف است و روايات و مذهبش فاسد است. احمد بن محمد بن عيسي، او را از قم اخراج كرد و از او برائت جست و مردم را از شنيدن و روايت كردن از او بر حذر داشت. او روايات مرسل نقل مي‌كند و به روايان مجهول اعتماد مي‌نمايد.

7. معلي بن محمد

وي در سند نوزده روايت تحريف آمده است. درباره وي، اگرچه تصريح به غلو در آراي رجالي‌ها ديده نمي‌شود، اما تعابير به كار برده شده در مورد او، نوع روايات نقل شده توسط او و نوع كتب منسوب به او، نظريه غالي بودن او را تقويت مي‌كند.
نجاشي مي‌نويسد:
معلي بن محمد البصري: ابو الحسن مضطرب الحديث و المذهب و كتبه قريبة له كتب، منها كتاب الايمان و درجاته و زيادته و نقصانه، كتاب الدلايل، كتاب الكفر و جوهر كتاب شرح المودة في الدين، كتاب التفسير، كتاب الامامة، كتاب فضائل امير المؤمنين علي(، كتاب قضاياه، كتاب المروه، كتاب سيرة القائم(؛ ۳
معلي بن محمد بصري، رواياتش مضطرب و مذهبش فاسد است. كتاب‌هايي دارد كه برخي از آنها عبارت‌اند از: كتب ايمان و...
ابن‌غضايري هم مي‌نويسد:
معلي بن محمد البصري، ابو محمد، يعرف حديثه و ينكر و يروي عن الضعفاء و يجوز ان يخرج شاهداً؛ ۴
روايات معلي بن محمد بصري، معروف و منكر است. از افراد ضعيف، نقل روايت مي‌كند و مي‌تواند به عنوان شاهد، اخذ شود.

1.. رجال الطوسي، ص۲۹۹.

2.. البيان في تفسير القرآن، ج۹، ص۳۵۴.

3.. رجال النجاشي، ص۴۱۸.

4.. البيان في تفسير القرآن، ج۱۹، ص۲۷۸.

صفحه از 221