رئوف

پرسش :

صفت رئوف خداوند، در لغت، قرآن و حدیث به چه معناست؟



پاسخ :

واژه شناسى «رئوف»

صفت «رئوف (مهرورز) » ، فعول به معناى فاعل از «رأف» است. به گفته صاحب بن عبّاد ، رأفت يعنى : «رحمت» و به گفته جوهرى ، يعنى : «رحمت شديد». ابن اثير گفته است : در نام هاى خداى والا ، «رئوف» ، همان «مهربان به بندگان و توجّه كننده به ايشان با الطاف خود» است. رأفت ، ظريف تر از رحمت است و در ناخوشى واقع نمى شود ؛ ولى رحمت ، گاه براى مصلحت ، در ناخوشى هم واقع مى شود .

رئوف ، در قرآن و حديث

رئوف (مهرورز)، در قرآن كريم ، يازده بار به عنوان صفت خداوند، به كار رفته است: دوبار با تعبير  «به مردمان، مهرورز و با آنها مهربان است»  ، دوبار با تعبير  «به بندگان، مهرورز است»  ، يك بار با تعبير  «به مؤمنان ، مهرورز و با آنها مهربان است»  ، يك بار با تعبير  «به آنها مهرورز و با آنها مهربان است»  و چهار بار هم به تنهايى .

احاديث ، ويژگى هاى چندى براى نام «رئوف» بيان كرده اند ؛ امّا نكته مهم ، ارتباط رأفت و رحمت در احاديث است . در نيايش هاى بر جاى مانده از پيشوايان عليهم السلامآمده است : «اى مهرورز در رحمت خود!» «به مهرورزىِ تو به رحمتت اميد دارم» . «از تو درخواست مى كنم به رحمتت كه آن را از رأفتت برگرفته اى» .

از اين نيايش ها چنين برداشت مى شود كه رأفت، سبب رحمت است. پس با هر رأفتى، رحمتى هست ؛ ولى عكس آن ، صادق نيست ؛ زيرا رأفت ، پيش تر و ظريف تر از رحمت است . اين موضوع ، با آنچه از جوهرى و ابن اثير نقل كرديم ، هماهنگ است .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت