مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : نور نیایش
پديدآورنده : ابوالفضل هادی منش
ناشر : بهار دلها
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1392
تعداد صفحه : 136
شمارگان : 2000
قطع : رقعی
زبان : فارسی
نوع جلد : سخت
جستجو در Lib.ir

نور نیایش

اثری با موضوع زندگی، ویژگی‌های اخلاقی، مبارزات فرهنگی، مبارزات سیاسی و شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام

شاید تاریخ شیعه ، هیچ دوره ای را به سختی دوران امامت امام سجاد علیه السلام ندیده باشد.حکمرانان اموی و مروان، سیاه ترین روزهای تاریخ را در این دوره رقم زدند و جنایت پیشه ترین حاکمان ، بر بلاد اسلامی تسلط یافتند. چهره هایی چون یزید ، عبیدالله، حجاج، مُصعب، شمر، عمرسعد، خولی، حرمله، مروان، عبدالملک و ولید و...
وجود این همه جانی در یک دوره سی ساله،چه روزگار سیاهی را برامام و شیعیان ایشان رقم نزد. در این بین،امام سجاد علیه السلام بار همه مصائب خود،خاندان خود،شیعه و تاریخ شیعه را به دوش می کشید.
این کتاب به زندگی نامه، ویژگی‌های اخلاقی و مبارزات فرهنگی و سیاسی امام سجاد علیه السلام می پردازد.

برشی از کتاب «نور نیایش»:

امام سجاد (ع) پس از اینکه دوره نوجوانی را پشت سر گذاشت با دخترعموی خود ام عبدالله ، دختر امام حسن مجتبی (ع) ازدواج کرد. وی زنی پاکدامن، دانشمند و ادب دوست بود که دو سیره از نسل امامت یعنی نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به هم پیوند داد. او ثمره تربیت های الهی امام مجتبی (ع) و برادرزاده امام حسین (ع) بود؛ بدین روی می توان گفت این ازدواج پیوندی ممتاز و نادر است. مشهور است که ثمره ازدواج امام سجاد (ع) با دخترعموی خود تنها یک فرزند بود که آن هم امام باقر (ع) بود. بعید نیست که چنین ازدواجی یگانه باید هم مولودی یگانه به دنبال داشته باشد که کسی در این فخر با آن مولود شریک نباشد اما به گواهی برخی اسناد تاریخی امام فرزندان دیگری نیز از این بانوی نمونه داشتند که عبارت بودند: از محمد، حسن، حسین، اکبر و عبدالله.

نص بر امامت بدان معنا است که امامی از سوی رسول خدا یا توسط امام قبل از خود به امامت معرفی شده است. از جابر بن عبدالله انصاری، صحابی مشهور رسول خدا (ص) در این باره روایت شده است: روزی در محضر رسول خدا نشسته بودم که حسین (ع) که کودکی خردسال بود، آمد و در آغوش پیامبر نشست. پیامبر او را نوازش کرد و به من فرمود ای جابر به زودی فرزندم حسین دارای پسری می شود که علی نام دارد و هنگامی که روز قیامت برپا می شود، منادی ندا در می دهد سرور عابدان برخیزد. در این هنگام او، علی بن حسین (ع)، وارد محشر می شود. افزون بر روایت فوق حدیث مشهور لوح نیز نصی بر امامت ایشان است و آن حدیثی است که نام یکایک امامان (ع) در آن ذکر شده است و آن را نیز جابر بن عبدالله انصاری به نقل از پیامبر اکرم (ص) روایت کرده است.

فصل‌های کتاب:

فصل اول/ روزنه ای به سوی آفتاب
فصل دوم/ ویژگی‌های اخلاقی امام سجاد (علیه السلام)
فصل سوم/ مبارزات فرهنگی امام سجاد (علیه السلام)
فصل چهارم/ مبارزات سیاسی امام سجاد (علیه السلام)
فصل پنجم/ شهادت امام سجاد (علیه السلام)
فصل ششم/ برگی از دفتر آفتاب