تصويرهاي شگفت از جهان آخرت در روايات نبوي - صفحه 11

در يکي از رواياتي که از پيامبر اسلام( نقل شده، سرعت وقوع قيامت به شيوه‌اي بديع و زنده به نمايش گذاشته شده است، به‌گونه‌اي که مي‌توانيم خود را در نقش يکي از افراد حاضر در صحنه‌هاي آن ببينيم و از نزديک شاهد برپايي آن انقلاب عظيم در نظام هستي باشيم.
به اين تصوير شگفت و تخيل انگيز بنگريد:
قيامت (چنان غافلگيرانه)، برپا مي‌شود که دو نفر در حالي که پارچه‌اي را گشوده‌اند و مشغول معامله‌اند، اما پيش از آن که آن را بريچنند، جهان پايان مي‌يابد! و کساني هستند که در آن لحظه، لقمه غذا را از ظرف برداشته، اما پيش از آن‌که به دهان آنها برسد، (صيحه آسماني فرا مي‌رسد و) قيامت برپا مي‌شود و ديگري، مشغول تعمير و گل‌مالي حوض است تا چهارپايان خود را سيراب سازد، اما پيش از آن‌که چهارپايان سيراب شوند، قيامت برپا مي‌شود. ۱

تصاويري چند از حوادث آستانه قيامت

در متون قرآني و روايي، از حوادث گوناگوني سخن به ميان آمده است که قبل از برپايي قيامت آشکار مي‌شوند و هر يک، از نشانه‌هاي نزديک شدن قيام قيامت، به شمار مي‌روند که به عنوان «اشراط الساعة» ۲ معروف شده‌اند. اين علامت‌ها، حوادث مهم و تکان دهنده‌اي است که هر کدام هشداري است براي پايان جهان، يا سرآغازي است براي قيام رستاخيز.
در روايات نبوي، به نشانه‌هاي فراواني از اين حوادثِ پي در پي، اشاره گرديده که در اين جا، فقط نمونه‌هايي از جلوه‌هاي تصويري آن را از نظر مي‌گذرانيم:

خورشيد برآمده از مغرب

يکي از وقايع عظيمي که در آستانه قيامت رخ مي‌دهد، طلوع خورشيد از مغرب است که پيامبر اسلام( در برخي بيانات خود، به جاي تصريح نمودن به نام قيامت، از آن با تعبيري کنايي و مصوّر ياد نموده و مي‌فرمايد:
هرکس، پيش از آن‌که خورشيد از مغرب طلوع کند، توبه کند، خداوند توبه‌اش را مي‌پذيرد. ۳
و در حديث ديگري، نقل شده است مردي اعرابي به نزد پيامبر( آمد و پرسيد: مرا آگاه کن که توبه تا چه زمان پذيرفته مي‌شود؟ آن حضرت فرمود:

1.. «تقوم الساعة و الرجلان قد نشرا ثوبهما يتبعانه فيما يطويانه حتي تقوم و الرجل يرفع اکلته الي فيه فما تصل الي فيه حتي تقوم و الرجل يليط حوضه ليسي ماشيته فما يسقيها حتي تقوم» (بحار الانوار: ج ۶ ص ۳۲۰ ؛ کنز العمال: ج ۲ ص ۲۹ و ج ۱۴ ص ۳۴۸ ؛ المعجم الکبير: ج ۱۷ ص ۳۲۵ و با اندکي تفاوت در صحيح البخاري: ج ۵ ص ۲۳۸۶ و صحيح مسلم: ج ۸ ص ۴۰۳).

2.. نشانه‌هاي رستاخيز.

3.. «من تاب قبل دن تطلع الشمس من مغربها تاب اليه عليه» ( صحيح مسلم: باب التوبة ص ۵۳).

صفحه از 26