تصويرهاي شگفت از جهان آخرت در روايات نبوي - صفحه 7

هر چند مرگ براي مؤمنان آغاز يک انتقال به جهاني وسيع‌تر و سرشار از مواهب الهي است، ولي با اين همه، اين حالت انتقالي براي هيچ انساني آسان نيست؛ چرا که روح، ساليان دراز با اين تن خو گرفته و با آن پيوند داشته است، و لحظه جدايي اين دو مونس از يکديگر بسيار دردناک است، و از اين حالت، در فرهنگ قرآن و روايات، با عنوان «سکرات موت» ياد شده است.
پيامبر اسلام( در قالب تشبيهي گويا، اين حالت را چنين به تصوير درآورده است: آسان‌ترين مردن، به منزله خاري است که در ميان پشم باشد. آيا خار از پشم بيرون مي‌آيد، بدون آنکه مقداري پشم با آن نباشد؟ ۱
و در تصويري ديگر، شاهد اين صحنه عجيب و رعب‌آور مي‌باشيم که: کم‌ترين کشش‌هاي مرگ، چونان صد ضربه شمشير است. ۲
و يا مي‌توان به اين صحنه دهشت‌انگيز اشاره نمود که:
گرفتن جان توسط ملک الموت، از هزار ضربت شمشير سخت‌تر است. ۳ مسلم است، آنها که علائق بيشتري به اين دنيا دارند، انتقالشان از آن بسيار سخت‌تر و دل بريدن از آنچه مورد علاقه آنها است، مشکل‌تر است و نيز کساني که مرتکب گناهان بيشتري شده‌اند، سکرات موت براي آنها شديدتر و دردناک‌تر است.
در حديثي از پيامبر اسلام(، که نحوه جان دادن کافر و معاندان، در آن به تصوير درآمده، ‌مي‌خوانيم:
ملک الموت چنان عذابي بر او وارد مي‌سازد که اگر کم‌ترين مقدار آن را در ميان مردمان دنيا توزيع کنند، همه آنها را به هلاکت مي‌رساند.۴

پنهان بودن قيامت در تصويري گويا

مخفي همچون جنين

قرآن کريم، بر اين حقيقت تصريح دارد که تنها ذات پاک الهي است که از زمان وقوع قيامت آگاه است و بس، و در اين خصوص حتي اشرف مخلوقات، يعني رسول اکرم( نيز فرقي با ديگران ندارد.
در آيه‌اي مي‌فرمايد:
از قيامت از تو سؤال مي‌کنند که وقوع آن در چه زماني است، که بگو علمش نزد پروردگار من است و هيچ‌کس جز او (نمي‌تواند) وقت آن را آشکار سازد.

1.. «إنَّ أهون الموت بمنزلة حسکة في صوف، فهل تخرج الحسکة من الصوف الّا و معها صوف» (کنز العمال: ج ۱۵ ص ۵۶۱، ح ۴۲۱۷۴).

2.. «أدني جبذات الموت بمنزلة مائة ضربة بالسيف» ( کنز العمال: ج ۱۵ ص ۵۶۱ ح ۴۲۲۰۸).

3.. «لمعالجه ملک الموت، أشد من ألف ضربة بالسيف» ( کنز العمال: ح ۴۲۲۱۰).

4.. «فيرد عليه من العذاب، ما لو قُسم أدناه علي أهل الدنيا، لأهلکهم» (بحار الانوار: ج ۶ ص ۱۷۵).

صفحه از 26