تصويرهاي شگفت از جهان آخرت در روايات نبوي - صفحه 8

و در ادامه مي‌فرمايد:
چنان از تو سؤال مي‌کنند که گويي تو از زمان وقوع قيامت باخبري. بگو علمش تنها نزد خداست، ولي بيشتر مردم نمي‌دانند (اعراف: آيه 187).
جالب آن‌که در حديثي نيز نقل شده که فردي از رسول خدا( مي‌پرسد: قيامت چه زمان برپا مي‌شود؟ آن حضرت پاسخ مي‌دهد که:
در اين‌ باره، سؤال شونده از سؤال کننده، عالم‌تر نيست. ۱
پيامبر اسلام( در قالب تشبيه نغزي، پنهان بودن قيامت را به روشني مجسم نموده و آن را چنين زيبا و گويا به تصوير درآورده است:
قيامت، همچون حامله‌اي است که در شرف وضع حمل است، اما بستگان او به وضوح نمي‌دانند در چه زمان، در شب يا روز، او فرزندش را به‌طور ناگهاني به دنيا خواهد آورد. ۲
روشن است که عدم آگاهي از زمان وقوع قيامت و ناگهاني بودن آن، باعث مي‌شود که مردم همواره در انتظار اين واقعه عظيم بسر برند و آن را دور ندانند، که همين امر در تربيت نفوس و توجه انسان‌ها به مسئوليت‌ها و پرهيز از گناه، تأثيري سازنده و مؤثر خواهد داشت.

نزديکي وقوع قيامت در تصاويري زنده

تعابير گوناگوني در قرآن و سنّت به‌ چشم مي‌خورد که حکايت از نزديکي وقوع قيامت دارد. از جمله، قرآن در اين ‌باره مي‌فرمايد:
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُقمر: آيه۱)؛ قيامت نزديک شد و ماه از هم شکافت (
و يا مي‌فرمايد:
وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيبًااحزاب: آيه ۶۳) ؛ و چه مي‌داني!؟ شايد قيامت نزديک باشد. (
همچنين قرآن در تعبيري عجيب، از قيامت با عنوان «نزديک شده» «الآزفة (نجم: آيه 57)» ياد مي‌کند. البته قيامت در مقياس عمر دنيا، ممکن است هزاران سال طول بکشد، اما با توجه به مجموع عمر اين جهان، از يک سو، و اين‌که تمام عمر دنيا، در برابر قيامت لحظه‌ايي زودگذر بيش نيست، منظور از اين تعبير روشن مي‌شود ( تفسير نمونه: ج 23 ص 8). و البته برخي معتقدند اين تعبير به خاطر قطعي بودن رستاخيز است، همان‌گونه که در ضرب المثلي معروف که از پيامبر اسلام( نقل شده است، آمده:

1.. «ما المسئول عنها باعلم من السائل» (صحيح مسلم: ج ۱ ص ۱۵۸).

2.. «فان الساعة، کالحمل المتم التي لا يدري أهلها متي تفجوهم بولادتها ليلاً أو نهاراً» ( کنز العمال: ج ۱۴ ص ۱۹۳ ؛ المصنف: ج ۸ ص ۶۶۰ ؛ المجازات النبوية: ص ۲۸۲).

صفحه از 26