تاريخ : شنبه 1389/1/28 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 5435
مسلمانان كشورهای جهان از دوره‌های آموزشی دانشكده علوم حديث بهره‌مند می‌شوند

مسلمانان كشورهای جهان از دوره‌های آموزشی دانشكده علوم حديث بهره‌مند می‌شوند

دانشكده علوم حديث يكی از مراكز رسمی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ايران است كه با ايجاد پايگاهی مستقل به زبان عربی، شرايط بهره‌مندی مسلمانان ديگر كشورهای جهان را از دوره‌های آموزشی دانشكده فراهم كرده است.

راوي، در اين گزارش به معرفی دانشكده مجازی علوم حديث پرداخته است. يكی از دستاوردهای اين مركز، ايجاد دانشكده مجازی علوم حديث در شبكه‌ جهانی اينترنت است.
اين دانشگاه الكترونيكی از تابستان ۱۳۸۳، پيش از ساير مراكز دانشگاهی كشور، دور‌ه‌های آموزشی خود را در شبكه جهانی اينترنت آغاز و طی سال‌های گذشته هزاران تن از مشتاقان فراگيری علوم اسلامی و تحصيلات دانشگاهی را از خدمات خود بهره‌مند كرده است. در حال حاضر بيش از دو هزار دانشجو در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد به صورت رسمی در اين دانشكده تحصيل می‌كنند. اين دانشجويان با استفاده از دروس چندرسانه‌ای و تعاملی، كلاس‌های مجازی، تالارهای گفتگو و ديگر امكانات الكترونيكی، دروس رشته‌های مصوب دانشگاهی را فرا می‌گيرند و در پايان دوره مدرك رسمی مورد تاييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوری را دريافت می‌كنند.
در اين شيوه آموزشی بسياری از محدوديت‌ها از جمله مرزهای جغرافيايی از ميان برداشته و شرايط مناسبی برای ورود به عرصه‌های بين‌المللی فراهم می‌شود. بر اين اساس، طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی به زبان‌های خارجی در دستور كار اين مركز قرار گرفته و در نخستين مرحله با ايجاد پايگاهی مستقل به زبان عربی، شرايط بهره‌مندی مسلمانان ديگر كشورهای جهان از دوره‌های آموزشی دانشكده فراهم شده است.
با راه‌اندازی دانشكده مجازی علوم حديث، همه علاقمندان می‌توانند در هر نقطه از جهان و در هر ساعت از شبانه روز به پايگاه اينترنتی دانشكده مراجعه و از امكانات و دروس آن استفاده كنند. اين برنامه‌ها در قالب دوره‌های رسمی و آزاد عرضه می‌شود.
دوره‌های رسمی دانشكده در دو مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد برگزار می‌شود. به دانش‌آموختگان اين دوره‌ها مدرك رسمی مورد تأييد وزارت علوم اعطا می‌گردد. بر اين اساس، تمامی ضوابط و مقررات آموزشی دوره‌های دانشگاهی بر اين دوره‌ها حاكم است و پذيرش دانشجويان آن از طريق آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها يا آزمون‌هايی اختصاصی است كه سازمان سنجش آموزش كشور برگزار می‌كند.
محور اصلی رشته‌های آموزشی دانشكده، حديث و علوم آن است. بر اين اساس در حال حاضر پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسی در رشته‌های علوم حديث و علوم و معارف قرآنی و در مقطع كارشناسی ارشد در رشته علوم حديث در گرايش‌های نهج‌البلاغه و تفسير روايی انجام می‌شود. اين رشته‌ها و گرايش‌ها به تدريج افزايش خواهد يافت.
به منظور پاسخ به نياز و اشتياق علاقمندانی كه امكان شركت در دوره‌‌های رسمی و مصوب دانشكده را ندارند، خدمات متنوعی در قالب دوره‌های آزاد در اختيار عموم قرار گرفته است. دوره‌های رايگان عمومی، آموزش‌های ضمن خدمت و دوره‌های آمادگی آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه‌ها نمونه‌هايی از دوره‌های آزاد است كه از طريق اين پايگاه اينترنتی در دسترس عموم قرار دارد.
يكی از مهم‌ترين ويژگی‌های دروس الكترونيكی و روش آموزشی اين دانشكده، حفظ بازده و كيفيت يادگيری است. در توليد دروس و طراحی نرم‌افزار مديريت آموزشی، علاوه بر توجه به استانداردهای جهانی آموزش الكترونيكی، با استفاده از بهترين اساتيد، نظارتهای علمی، امكانات چندرسانه‌ای، تعامل مستمر با دانشجويان و ديگر ابزارهای فنی تلاش شده است بيشترين اطمينان از فراگيری مفاهيم و معارف مورد نظر به دست آيد. در اين مركز هرگز به ارائه متون درسی از طريق اينترنت اكتفا نمی‌شود و ارائه جذاب و چندرسانه‌ای دروس و خدمات و پشتيبانی‌های آموزشی و فرهنگی، كيفيتی متفاوت و فضايی بانشاط، معنوی و صميمانه را در اين محيط مجازی ايجاد كرده است.
استفاده از صوت، تصوير و پويانمايی، امكان ارتباط سريع و زنده با استاد و راهنمای آموزشی، دسترسی به بانك پرسش‌ها و پاسخ‌های احتمالی، امكان نگارش و ذخيره جزوه و يادداشت شخصی، امكان دسترسی آسان به متن كامل جزوه هر درس، پرسش‌ها و آزمون‌های متناوب و ثبت و گزارش نتايج آن، امكان تكرار و بازبينی هر بخش از درس، فعال و جدی بودن تالارهای گفتگو و تشويق دانشجويان به مباحثه، از جمله ويژگی‌های برجسته روش آموزشی اين دانشكده مجازی است.
شيوه ارائه دروس در دانشكده مجازی علوم حديث كاملا اينترنتی است و ثبت حضور، غياب، فعاليت‌ها و تمارين درسی از همان طريق انجام می‌شود؛ ليكن با توجه به ضعف زيرساخت‌های مخابراتی كه مشاهده دروس به صورت برخط (online) را بعضا با دشواری مواجه می‌سازد، نسخه غير بر خط (offline) دروس نيز طراحی و در قالب لوح فشرده عرضه شده است تا دانشجويان و كاربران بتوانند بدون نياز به ارتباط اينترنتی، از آموزشها و امكانات درسی بهره‌مند شوند و پس از مشاهده درس با برقراری ارتباطی كوتاه با شبكه اينترنت، حضور و فعاليت‌های خود را ثبت كنند.
در اين لوح‌های فشرده، علاوه بر تصاوير و اسلايدهای آموزشی، فايلهای صوتی دروس نيز با شرايط مناسب برای استفاده در گوشی‌های تلفن همراه و دستگاه‌های پخش‌كننده فايل‌های صوتی ارائه شده است. اين امكان، فرصت مرور و بهره‌گيری بيشتر از دروس را در شرايط مختلف فراهم می‌سازد.
آموزش ضمن خدمت نيروی انسانی در همه سازمان‌ها به عنوان يك ضرورت مطرح است. دانشكده مجازی علوم حديث با در اختيار داشتن دروس، منابع و اساتيدی برجسته در زمينه‌های مرتبط با علوم و معارف اسلامی، آمادگی دارد دوره‌هايی ويژه را برای كاركنان مراكز علاقمند، تعريف و با نظارت سازمان مربوط اجرا كند. اين اقدام علاوه بر كاهش چشمگير هزينه‌های آموزشی و اجرايی، امكان اشراف كامل بر فعاليت اعضا و اطلاع دقيق از ميزان فراگيری و پيشرفت‌ آن‌ها را در اختيار مديران سازمان‌ها قرار می‌دهد.
همچنين اين دانشكده با در اختيار داشتن تجربيات و امكانات لازم برای توليد و عرضه دروس الكترونيكی، آمادگی دارد دروس و دوره‌های مورد نظر ساير مراكز را با بالاترين كيفيت، توليد و تقديم كند.
دراين پايگاه ضمن مشاهده نمونه دروس و راهنمای استفاده از امكانات آموزشی، می توانيد به آسانی عضو شده و به صورت رايگان از دوره‌‌های عمومی آن استفاده كنيد.

يادآوری می شود، نشانی پستی دانشكده در تهران، شهرری، جنب حرم مطهر حضرت عبد العظيم عليه‌السلام (ع) و صندوق پستی ۴۷۷ ـ ۱۸۷۳۵و نشانی اينترنتی اين دانشكده http://vu.hadith.ac.ir است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :