آموزه هاي حديث عرض دين حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 158

و نماز ذكر شده است. ۱ در واقع اعمال انسانها بر اساس موازين مذكور، سنجيده مى شوند و بر اساس نزديكى يا دورى نسبت به موارد فوق درجه بندى مى شوند؛ براى مثال ارزش اعمال يك فرد به اندازه اى كه با ملاك عدالت انطباق بكند، داراى ارزش و ثواب خواهد بود.
صراط: صراط يكى از مواقف روز قيامت است و مراد از آن پُلى است بر روى جهنم كه باريك تر از مو و تيزتر از لبه شمشير است و همه انسانها از اين پل عبور خواهند كرد و كسانى كه اهل جهنم اند، وارد جهنم خواهند شد و اهل بهشت از آن عبور خواهند كرد و وارد بهشت خواهند شد. ۲
در برخى احاديث به دو صراط، يكى صراط دنيا و ديگرى صراط قيامت اشاره شده است. صراط دنيا، امام واجب الطاعه و مصداق بارز آن اميرالمؤمنين عليه السلام است.
البته لازمه اعتقاد به امامت، اعتقاد به نبوت و اعتقاد به خدا و ديگر عقايد و معارف اسلامى نيز هست. مى توان گفت ميان اين دو صراط ارتباط وجود دارد؛ به اين معنى كه هر كس به سلامت از صراط دنيا بگذرد، به سلامت از صراط آخرت نيز خواهد گذشت. در احاديث امورى همچون تقوا، حبّ پيامبر و ائمه، زيارت قبور اهل بيت، شفاعت امامان ۳ و برخى اعمال و عبادات در عبور از صراط مفيد دانسته شده است.
«و أقول أنّ الفرائض الواجبة بعد الولاية، الصلاة، و الزكاة، و الصوم، و الحج، و الجهاد، و الامر بالمعروف و النهى عن المنكر.»
عبدالعظيم پس از اعتراف به معارف نظرى اسلام در انتهاى عرضِ دين خود، به

1.ر.ك: كافى، ج ۱، ص ۴۱۹؛ بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۱۰۶؛ الدر المنثور، ج ۲، ص ۴۸؛ غرر الحكم، ح ۳۴۶۴؛ كافى، ج ۳، ص ۲۶۶.

2.ر.ك: معانى الاخبار، ص ۳۲؛ كنز العمال، ج ۱۴، ص ۳۸۴ ـ ۳۸۹.

3.ر.ك: نهج البلاغه، خطبه ۸۳؛ المحاسن، ج ۱، ص ۱۵۲؛ بحارالانوار، ج ۱۰۰، ص ۱۴۱؛ ج ۸، ص ۳۳۵.

صفحه از 160