معارف فكري و اعتقادي در احاديث حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 166

«نيّت، با فضيلت تر از عمل است. بدانيد! نيّت همان عمل است و آن گاه اين آيه را تلاوت فرمودند: «قل كل يعمل على شاكلته». ۱
بدون شك، هر كارى از لحاظ فيزيكى و ساختار ظاهرى، با حركات و سكناتى همراه است وكارها ممكن است احيانا مشابه هم باشند؛ ليكن سرانجام، ارزش هركارى با نيّت و باطن هركس مشخص مى شود واز همين رو، فرق بين كار كافر، منافق ومؤمن، بسيار است؛ هرچند ازنظر ظاهر نمود يكسانى داشته باشند. منشأ تفاوت همان نيّت وايمان است.

ره راست بايد نه بالاى راست كه كافر هم از روى صورت چو ماست.
نقش عقيده صحيح و ايمان به حق و حقيقت در به جاى آوردن كارهاى شايسته به اندازه اى مهم است كه آن را مى توان فلسفه بعثت انبياء دانست. در شريعت اسلام در اين زمينه نصوص درخشانى وجود دارد.
نكته ديگر كه در اين مقدمه تذكّر آن لازم است، آن است كه در مكتب اسلام رهبرى جامعه در هر دو بعد مادى و معنوى مطرح است؛ يعنى عقايد و اعمال هر دو تحت نظارت و كنترل اند و از افراط و تفريط و زياده روى و تقصير، جلوگيرى مى شود و حتى براى اعمال چنين مراقبتى قوانين و مقررات پيش گيرنده وجود دارد. ۲
امير مؤمنان على عليه السلام ضمن كنترل عملكرد مردمان، بويژه مسئولان حكومتى، آنان را از انحراف عقيدتى نيز باز مى داشت: به علاء بن زياد حارثى در امر افراط در دنياخوارى، هشدار مى داد؛ برادر او عاصم را نيز كه در امر زهد و ترك دنيا دچار توهم شده بود، راهنمايى شايانى مى فرمود.

1.محمد حسين طباطبايى، الميزان، ج ۱۳، ص ۲۰۲ ـ ۲۰۸، چاپ اول؛ و ر.ك: محمد بن يعقوب كلينى، الكافى، ج ۲، ص ۳۸، دارالكتب الاسلاميه، تهران.

2.ر.ك: نهج البلاغه، خطبه ۲۰۰، بنياد نهج البلاغه؛ سيد ابراهيم سيد علوى، مجله مسجد، ص ۶۰، «رفتار على عليه السلام با مردم و كارگزاران حكومت».

صفحه از 192