معارف فكري و اعتقادي در احاديث حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 169

آن نيامده، تكذيب كردند». من گفتم: «قيمة كل امرء ما يحسن؛ ارزش هر كس چيزى است كه نيك داند». و خدا فرمود: «ان الله اصطفاه عليكم و زاده بسطة فى العلم و الجسم؛ ۱ همانا خدا او را بر شما برگزيد و در دانش و اندام او گسترد». من گفتم: «القتلُ يقلّ القتل؛ قتل، قتل را كم مى كند». خدا فرمود: «و لكم فى القصاص حياة يا اولى الألباب؛ ۲ و براى شما در اجراى قصاص، زندگانى است اى خردمندان!». ۳

گستره موضوعات

در احاديث حضرت عبدالعظيم عليه السلام موضوعات گونه گونى يافت مى شود؛ موضوعاتى چون: توحيد، نبوت، امامت، مكانت اهل بيت، افضليّت على بن ابيطالب عليه السلام .
معاد، برزخ و ديگر مسائل كلامى، احكام فقهى، قضا و قدر، اخلاقى، اجتماعى، تربيتى، آداب، سيره، تفسير و تأويل برخى آيات. ما در اينجا به نمونه هايى اشاره مى كنيم.

توحيد و خداشناسى

عبدالعظيم عليه السلام ، كه اعتقادات خود را بر امام هادى(ع) عرضه كرده و آن امام همام روى آن ها صحّه گذارده است، در زمينه توحيد الهى چنين اظهار كرده است: خداوند تبارك و تعالى يگانه و بى مانند است و از دو حدّ ابطال و تشبيه بيرون است؛ يعنى نه فاقد صفات كمال و جهات اثباتى وجود است كه به تعطيل و ابطال منتهى شود و نه دارنده ويژگيهاى مخلوقات است كه مانند يكى از آنها به حساب آيد.

1.سوره بقره (۲)، آيه ۲۴۷.

2.سوره بقره (۲)، آيه ۱۷۹.

3.مسند عبد العظيم حسنى عليه السلام ، به استناد سوره هاى محمد (۴۷)، آيه ۳۰؛ يونس (۱۰)، آيه ۳۹؛ بقره (۲)، آيات ۲۴۷ و ۱۷۹.

صفحه از 192