پيشينه عرض دين و حديث - صفحه 207

از حد ابطال و تشبيه است (يعنى نه مى توان او را بى صفت دانست و نه مى توان همانند مخلوقات او را تشبيه كرد). او نه جسم است، نه صورت دارد، نه عرض است و نه جوهر؛ بلكه او مجسِّم كننده اجسام و صورت دهنده صورتها و آفريننده اعراض و جواهر است. او صاحب اختيار هر چيز و مالك و قراردهنده و ايجادكننده آنها است. (و شهادت مى دهم) كه محمّد بنده و فرستاده او است. او پيامبر خاتم است و پس از او پيامبر ديگرى تا روز قيامت نمى آيد (و آيين او نيز پايان دهنده آيينها است و تا روز قيامت شريعت ديگرى نمى آيد). ۱
و مى گويم (و اعتقاد دارم) كه امام و جانشين و سررشته دار امور بعد از پيامبر، اميرالمؤمنين على بن ابى طالب است، سپس حسن و پس از او حسين و به دنبال او على بن الحسين و محمدبن على و جعفربن محمّد و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمدبن على عليهم السلام و سپس تو اى مولاى من، امام و خليفه و ولى امر هستيد).
در اينجا امام هادى عليه السلام فرمود: و بعد از من، فرزندم حسن (امام است) و اما مردمان در زمان جانشين او چه وضعيت و حالتى خواهند داشت؟ پرسيدم: مگر چه حالتى پديد مى آيد؟ فرمود: چون شخص او ديده نمى شود و نام بردن از او نيز جايز نخواهد بود تا آن هنگام كه قيام كند و زمين را مملو از عدل و داد كند؛ همان سان كه قبلاً ظلم و جور همه آن را فراگرفته بود. (عبدالعظيم حسنى) مى گويد: گفتم: بر اين گفتار نيز اعتقاد دارم و مى گويم: پيرو و دوستدار اين امامان، پيرو خداوند است و دشمن آنها دشمن خدا است. اطاعت از اينان اطاعت از پروردگار و نافرمانى آنان را نافرمانى خدا مى شمارم و اعتقاد دارم كه رفتن از دنيا ـ به سوى خداوند ـ حق است و واقعيت دارد. سؤال در قبر را حقيقت و بهشت و جهنم را واقعيت مى دانم.
به پل صراط و سنجش اعمال اعتقاد دارم و مى دانم كه قيامت بدون شك خواهد

1.اين قسمت در كتاب توحيد نيامده است.

صفحه از 244