شميم ولايت - صفحه 255

بنابراين حديث بالا منظور و مرادِ آيه را بيان مى كند، نه اينكه قرآن به همين صورت نازل شده و سپس تغيير كرده است.
امام باقر عليه السلام در تفسير اين آيه كه مى فرمايد: «وَ اَلَّوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً»۱ ؛ «و اگر مردم در راه راست، پايدارى ورزند، قطعاً آب گوارايى بديشان نوشانيم» ، فرمود: «يعنى لو استقاموا على ولاية علي بن أبيطالب أميرالمؤمنين و الأوصياء من ولده عليهم السلامو قَبِلوا طاعَتهم في أمرِهم و نَهْيِهم «لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً» يقول: لأشربنا قلوبهم الإيمان و الطريقة هي الإيمان بولاية عليٍّ و الأوصياء»؛ يعنى: اگر مردم در طريق ولايت امير مؤمنان و امامانى كه از نسل او هستند، پايدارى و استقامت كنند و اطاعت آنان را در امر و نهى بپذيرند، از آب گوارا سيرابشان سازيم. و منظور از سيراب سازى با آب گوارا، اِشراب ايمان است به دلها، و منظور از «طريقه» همان ايمان به ولايت على و فرزندانش است. ۲
بديهى است «طريقت درست»، جز راه على و يازده فرزندش عليهم السلام، مسير ديگرى ندارد. حضرت امير عليه السلام مى فرمايد: «أنا صراط اللّه الّذي مَن لَمْ يسلُكْه بطاعةِ اللّهِ فيه هُوِىَ بِهِ إلى النّارِ ؛ آن بزرگراه خدا، كه هر كس آن را با اطاعت خدا نپويد، روانه آتش گردد، من هستم...».۳
در اصول كافى بابى با اين عنوان آمده است: «إنّ الطريقة الّتي حَثّ على الاستقامة عليها ولاية علي عليه السلام ». ۴

1.سوره جن (۷۲)، آيه ۱۶.

2.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۱۹؛ الكافى، ج ۱، ص ۲۲۰.

3.بصائر الدرجات، ص ۱۹۱، ح ۳؛ بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۱۲۶، ح ۲۲.

4.الكافى، ج ۱، ص ۲۲۰.

صفحه از 272