شميم ولايت - صفحه 261

قاتلان اهل بيت عليهم السلام

قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله : «لا يقتُل الأنبياء و أولاد الأنبياء إلاّ ولد زنا۱؛ جز حرامزاده پيامبران و فرزندانشان را نمى كشد».

دوستى

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در حالى كه مردم نزد او تجمّع كرده بودند، فرمود: «أحِبُّوا اللّه لِما يَغْدُوكمْ بِه مِن نِعَمِه، و أحِبُّوني للّه تعالى، و أحِبُّوا قَرابتي لِي۲؛خدا را دوست بداريد؛ زيرا هر روز و پيوسته، به شما نعمت مى دهد و مرا براى خدا دوست داشته باشيد و به بستگانم به خاطر من محبت ورزيد».

محبوبيّت نزد اهل بيت عليهم السلام

هر كسى مى تواند از دوستى معصومان عليهم السلام دم بزند كه ادّعاى ولايت، هزينه چندانى نمى طلبد؛ مهم آن است كه آنان پذيرا و دوستدار انسان باشند. در برخى احاديث نكته هايى براى ره يافت به دلِ دوست، به چشم مى خورد.

در دلِ دوست به هر حيله رهى بايد كردطاعت ار نيست ميسّر گنهى بايد كرد
حضرت عبدالعظيم با تصحيح علم و عمل و فداكارى و از خودگذشتگى، با تمام وجود در ترويج اسلام ناب و ولايت كوشيد، به جايى رسيد كه حضرت امام هادى عليه السلام تا چشمش به او افتاد، فرمود: «مرحباً بك يا اباالقاسم! أنت وليُّنا حقّاً۳؛آفرين بر تو اى ابوالقاسم! به راستى كه تويى ولىّ واقعى ما». و در پايان او را دعا چنين كرد: «ثبّتك اللّه بالقول الثابت في الحياة الدنيا و في الآخرة».

دستورالعمل امام عليه السلام

1.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۵۶؛ كامل الزيارات، ص ۱۶۴.

2.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۷۳؛ علل الشرايع، ج ۲، ص ۵۹۹.

3.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۸۳؛ صدوق، أمالى، ص ۴۱۹.

صفحه از 272