شميم ولايت - صفحه 271

هر كه در راه زيارتش آسيبى از قطره اى باران ببيند، خدا بدنش را بر آتش حرام كند». ۱
راز اهتمام فوق العاده و ترجيح زيارت مشهد بر كربلا در غربت امام رضا عليه السلام در آن دوران است. اگر ملاك اين فضيلت غربت آن حضرت باشد، در اين صورت چون مشاهد عسكريين و ائمه بقيع عليهم السلام در عصر ما غريب ترند، زيارت آنان بيشتر فضيلت دارد؛ زيرا در اين روزگار مزار حضرت عبدالعظيم، در طول سال و به ويژه شبهاى جمعه، از مزار اجدادشان در بقيع، زائران بيشترى دارد. و در مجموع زائران و عاشقان و خادمان حضرت رضا عليه السلام از هر يك از ائمه عليهم السلام بيشتر هستند.
نشانه ديگر از رعايت مقتضيات زمان درباره فضيلت زيارت قبور، روايت محمد بن سليمان از امام جواد عليه السلام است كه درباره مردى مى پرسد كه حج تمتع كرده و به زيارت قبور واقع در مدينه، نجف، كاظمين و كربلا را تشرف يافته و به شهر خود رفته است. اكنون كه موسم حج نزديك مى شود و توان حج دارد؛ آيا دوباره به مكه رود يا به خراسان؟ حضرت فرمودند:
«بل يأتى خراسان فَلْيُسلم على أبيالحسن أفضل، و ليكُنْ ذلك في رجب و لكن لا يَنْبغي أنْ يفعَلوا هذا اليَوم؛ فإنّ عَلَينا و عَلَيكُم خَوفاً من السُلطان و شُنْعَةً۲؛
بلكه بهتر است به خراسان رود و بر حضرت رضا عليه السلام سلام دهد. و خوب آن است كه اين زيارت در ماه رجب باشد، ليكن امروزه اين ميسر نيست؛ زيرا حكومت وقت، ما و شما را زير نظر دارد و زيارت امام، گرفتارى و شكنجه در پى دارد».

سخنى از علاّمه مجلسى

اين نوشتار را با سخنى از مرحوم علاّمه مجلسى، درباره زيارت امام رضا عليه السلام به پايان

1.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۸۴؛ عيون اخبار الرضا عليه السلام ، ج ۱، ص ۲۹۱.

2.كامل الزيارات، ص ۳۲۰ ـ ۳۲۱، باب ۱۱۱، ح ۷.

صفحه از 272