مهدويّت در احاديث حضرت عبدالعظيم حسني - صفحه 315

مهدى عليه السلام به رحمة للعالمين تعبير مى كند، زيرا با ظهورش عدل و انصاف را پياده كرده و حكومت توحيدى را در سطح جهان گسترش خواهد داد؛ همان گونه كه قرآن كريم به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم مى فرمايد: « «و ما ارسلناك الاّ رحمة للعالمين»۱ ؛ ما تو را تنها به جهت رحمت بر عالميان فرستاديم». و اين رحمت بودن، منافاتى با نابود كردن دشمنان و كسانى كه از پذيرش حقّ سرباز زده و مانع گسترش حكومت عدل توحيدى در سطح جهانند، ندارد.
حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام در حديثى به سند خود از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه آن حضرت عليه السلام اولاد خود را جمع كرد كه در ميان آنها عمويش زيد بن على قرار داشت. آنگاه نوشته اى را كه به خط امام على عليه السلام و املاى رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم بود به آنها نشان داد كه در آن نوشته شده بود:
«هذا كتاب من اللّه العزيز الحكيم العليم... ـ سپس اشاره به حديث لوح كرده، در قسمتى از آن مى فرمايد ـ ثم اكمل ذلك بابنه رحمة للعالمين، عليه كمال موسى، و بهاء عيسى، و صبر ايّوب...». ۲

8. خصلتهاى حضرت مهدى عليه السلام :

در حديث مذكور به سه خصلت از خصلتهاى رهبر جهانى اشاره شده: كمال، شكوه و جلال، صبر.
رهبر الهىِ جهانى بايد جامع صفات كمال و فضايل نفسانى باشد، از شكوه و جلال بهره مند بوده و اهل صبر و استقامت براى رسيدن به اهداف عالى باشد.

1.سوره انبياء (۲۱)، آيه ۱۰۶.

2.كمال الدين، ج ۱، ص ؟، باب، ۲۸، ح ۱ و ۲.

صفحه از 326