مهدويّت در احاديث حضرت عبدالعظيم حسني - صفحه 317

همين نكته در احاديث ديگرى كه از طريق حضرت عبدالعظيم عليه السلام رسيده به چشم مى خورد:
شيخ صدوق رحمه الله به سند خود از حضرت عبدالعظيم بن عبداللّه حسنى عليه السلام و او نيز به سندش از أميرالمؤمنين عليه السلام نقل مى كند كه آن حضرت عليه السلام فرمود: «للقائم منّا غيبة أمدها طويل، كأنّى بالشيعة يجولون جولان النعم فى غيبته، يطلبون المرعى فلا يجدونه، ألا فمن ثبت منهم على دينه و لم يقس قلبه لطول أمد غيبة إمامه فهو معى فى درجتى يوم القيمة...؛۱امام اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: براى قائم ما غيبتى است كه زمان آن به طول خواهد انجاميد. من شيعيان را در غيبت او مى بينم كه مانند گوسفندان در جست و جوى چراگاه به اين طرف و آن طرف رفته سرگردان خواهند شد و هرگز به وجود شريف آن حضرت عليه السلام راه پيدا نخواهند كرد.
اكنون متوجه باشيد هر كس از شيعيان ما، در زمان غيبت، بر دين و عقيده خود ثابت بماند و دلش از طول غيبت خسته نگردد، وى در روز قيامت در نزد خودم قرار خواهد گرفت.
با تأمل در اين حديث شريف، به موقعيت بس خطير و دشوار شيعيان در عصر غيبت كبرى پى مى بريم، ولى براى شيعيان با استقامت و ثابت قدم و كسانى كه به دليل طول مدت غيبت آن حضرت عليه السلام قلبشان قساوت پيدا نكرده بشارت خوبى داده شده است.
و نيز شيخ صدوق رحمه الله به سندش از حضرت عبدالعظيم بن عبداللّه حسنى عليه السلام و او نيز به سندش از أبى خالد كابلى نقل مى كند كه او فرمود: داخل شدم بر سيد خود على بن الحسين عليه السلام و به آن حضرت عرض كردم: اى فرزند پيغمبر! از كسانى كه خداوند

1.كمال الدين، ص ۳۰۳.

صفحه از 326