ظهور امام زمان در روايات حضرت عبدالعظيم حسني - صفحه 332

مى كند و مى فرمايد، اين همان دينى است كه خداوند براى بندگانش خواسته است و در پايان براى او دعا مى كند كه خداوند او را بر اين قول ثابت در دنيا و آخرت پايدار نگاهش دارد. ۱

۲.السنانى، عن الاسدى، عن سهل، عن عبدالعظيم الحسنى عن محمد بن على عليه السلام قال:«القائم هو الذى يخفى على الناس ولادته و يغيب عنهم شخصه و يحرم عليهم تسميته و هو سمى رسول اللّه و كنيه» ۲

و همچنين اين روايت در وسائل الشيعه ذكر شده است. ۳ و نيز در كمال الدين از حضرت عبدالعظيم حسنى از امام محمد تقى عليه السلام روايت شده كه فرمود، قائم كسى است كه ميلادش بر مردم پوشيده مى ماند و خودش غائب مى شود و بردن نامش حرام مى باشد و خود همنام و هم كنيه رسول خداست. ۴
جناب آقاى على دوانى صاحب كتاب مهدى موعود درباره رواياتى كه ذكر نام امام زمان عليه السلام را نهى كرده اند، گفته است كه اين نهى مربوط به همان زمان غيبت صغرا و ايام بعد از ولادت امام زمان عليه السلام تا آغاز غيبت كبرا بوده است و علت اينكه هم امام حسن عسكرى عليه السلام و هم خود آن حضرت عليه السلام سعى بليغ داشتند كه حتى شيعيان نيز از ولادت و محل و چگونگى زندگى حضرت عليه السلام مطلع نگردند، آن است كه مى دانستند خليفه وقت به شدت مراقب است كه امام دوازدهم شيعيان به دنيا نيايد، تا مبادا حكومتهاى جابر را سرنگون گرداند و بساط عدل و داد را در سراسر جهان بگستراند. بدين جهت، در دوران بعدى مثلاً عصر ما هيچ گونه حكمتى در منع از ذكر نام آن حضرت عليه السلام به نظر نمى رسد. ۵

1.بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۶۸، ح ۳؛ بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۴۱۲، ح ۲؛ بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱، ح ۱.

2.بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۳۲، ح ۶.

3.وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۴۸۹، ح ۱۴.

4.مهدى موعود، ص ۲۳۵.

5.مهدى موعود، ص ۲۳۶.

صفحه از 338