زيارت حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 26

راز دل گفتن حاكى از اين است كه زائر معتقد است كه اين بزرگواران پس از مرگ مانند قبل از مرگ هستند و زنده و مرده آنها مساوى است.
ب) در اين زيارت ها از زائر خواسته شده با آداب خاصى با غسل بودن، با خواندن اذن دخول و گفتن اذكار و ... با كمال خضوع و توجه زيارت كند و از اين راه تا حد ممكن مقامات معنوى و كمالات الهى آنان را مد نظر داشته باشد و عرفان و شناخت خود را نسبت به آنان عملاً نشان داده و آن را تكميل كند. ۱
ج) در اين زيارت ها يكى از اهداف اين است كه ارتباط شيعيان بخصوص در زمان غيبت با رسول خدا و فاطمه زهرا و امامان معصوم عليهم السلام قطع نشود و همواره آن عزيزان در جامعه شيعه و ميان مسلمانان مطرح باشند.
و شايد از همين جهت است كه در روايت وارد شده:
امام صادق عليه السلام فرمود:
اگر مردم حج خانه خدا را ترك كنند بر والى لازم است كه گروهى را مجبور به رفتن به حج كند تا خانه خدا بى زائر نماند و اگر مردم زيارت قبر رسول اللّه صلى الله عليه و آله را ترك كنند بر والى لازم است كه گروهى را به اجبار به زيارت قبر رسول اللّه بفرستد و اگر آنان هزينه اين سفر را ندارند لازم است والى از بيت المال مسلمانان اين هزينه ها را بپردازد.۲

د) در اين زيارات تجديد عهد با پيامبر و امام يكى از اهداف بسيار سازنده است.
ه ) اين زيارت ها مانند كلاس و مدرسه اى است كه سطح معارف و شناخت زائران را بالا مى برد؛ زيرا با خواندن زيارت نامه ها (كه پس از اين درباره آنها هم بحثى خواهيم داشت) در واقع درس معارف مى خوانند.

1.بحث در اينكه چرا براى زيارت اعتاب مقدّسه آداب فراوانى ياد شده، كه در زمان حيات معصومان كه به زيارت آنان مى رفتند آن آداب معمولاً مراعات نمى شد و يا خواسته نمى شد، مقالى ديگر مى طلبد.

2.وسائل الشيعه، ج ۸، ص ۱۶، چاپ بيست جلدى.

صفحه از 44