زيارت حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 27

و ) مخصوصاً در زيارت امام حسين عليه السلام فداكارى در راه دين، و ارزش فراوان غير قابل تصور دين، و راه و رسم مبارزه و مقاومت در برابر ظالمان، آموخته مى شود.
ز) زيارت امام حسين مانند مرثيه خوانى و سوگوارى براى آن حضرت يكى از عوامل تضمين كننده بقاى مكتب اهل بيت است و شايد از اين جهت است كه درباره زيارت امام حسين عليه السلام صدها روايت وارد شده و گاهى تعبير به وجوب هم شده است و نيز در برخى نقل ها ديده مى شود كه اگر سفر زيارت حضرت حسين عليه السلام با خطر و ضررى هم توأم باشد تحمل آن خطرات و زيان ها مستحسن است و از انجام زيارت سيدالشهدا عليه السلام به هيچ وجه نمى شود چشم پوشيد.

زيارت نامه

اعتقاد به اينكه مردگان در عالمى ديگر زنده هستند و ارتباط آنها با قبرشان قطع نشده، موجب مى شود كه در زيارت اهل قبور احياناً زائر به صاحب قبر سلام و درودى داشته باشد. بنابراين، جاى ترديد نيست كه مى توان در زيارت اهل قبور عباراتى را به عنوان سلام به كار برد و همين مطلب در روايات نيز وارد شده است.
ابن عباس گويد رسول خدا در قبرستان مدينه خطاب به آنان فرمود: «السلام عليكم يا أهل القبور يغفر اللّه لنا و لكم أنتم سلفنا و نحن بالاثر». 1
صاحب كتاب عقد الفريد گويد: هر وقت على عليه السلام وارد گورستان مى شد مى گفت: السلام عليكم يا اهل الديار الموحشة و المحالّ المقفره من المؤمنين و المؤمنات... . 2
و در بحارالانوار آمده: اين دعاى على عليه السلام براى اهل قبور است:
بسم اللّه الرحمن الرحيم. السلام على أهل لا إله إلاّ اللّه ، من اهل لا اله الا

1.سنن ترمذى، ج ۳، ص ۳۶۹؛ الغدير، ج ۵، ص ۲۴۸.

2.العقد الفريد، ج ۳، ص ۱۱؛ الغدير، ج ۵، ص ۲۴۹.

صفحه از 44