زيارت حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 37

زيارت مأثوره و غير مأثوره

دعاها و زيارت هايى كه از رسول خدا و فاطمه زهرا و امامان معصوم عليهم السلام نقل شود «مأثوره» ناميده مى شوند و دعا و زيارتى كه انشاى اصحاب و علما و دانشمندان باشد «غير مأثوره» است.
واضح است كه مأثوره اگر از جهت سند قابل اعتماد باشد چون كلام معصوم است علاوه بر جواز و استحباب خواندن آن، در مباحث اسلامى هم مى توان به آن استناد كرد؛ زيرا گفتار معصوم حجت است.
نيز روشن است كه اگر دعاها و زيارت هاى مأثوره را بخوانيم بهتر از غير مأثوره ها است اما در عين حال خواندن دعا و زيارت غير مأثوره نيز اگر به دست علماى بزرگ و كسانى كه با محتواى معارف اسلام آشنا هستند انشا شده باشد مانعى ندارد. البته اين سؤال پيش مى آيدكه اصولاًساختن وانشاى دعا و زيارت ازغيرمعصومان جايزاست يانه؟
درپاسخ بايدگفته شود: از سيره علما وتأييد آنان برمى آيدكه اين عمل بى اشكال است. مثلاً شيخ صدوق رحمه الله در كتاب فقيه ـ كه يكى از مهم ترين كتاب هاى حديثى شيعه است ـ در باب زيارت حضرت فاطمه عليهاالسلام مى نويسد:
در محل قبر حضرت فاطمه عليهاالسلام اختلاف است. برخى گويند بين قبر رسول خدا و منبر مسجد پيامبر است... برخى گويند آن حضرت در خانه خود دفن شده است... و اين قول در نزد من صحيح است و من هنگامى كه از حج خانه خدا به مدينه آمدم و از زيارت قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله فارغ شدم به طرف خانه فاطمه زهرا رفتم... و گفتم: السلام عليك يا بنت رسول اللّه ....
سپس زيارت نامه اى را كه حدود دو صفحه است نقل مى كند و مى افزايد: در روايات زيارتى براى حضرت صديقه نيافتم و براى كسانى كه به اين كتاب رجوع مى كنند درباره زيارت نامه آن حضرت پسنديدم همان زيارتى

صفحه از 44