اسوه تقوي (بررسي روايات اخلاقي،اجتماعي حضرت عبدالعظيم ع ) - صفحه 170

دوستانم را آگاه كن كه خداوند آنان را مى آمرزد، مگر كسى را كه شرك ورزد يا يكى از دوستانم را آزار دهد يا در دل و نيت، بدخواهِ او باشد. پروردگار از اين گونه افراد نخواهد گذشت و آن ها را نمى بخشايد، مگر اين كه از نيت خود برگردد و اگر در اين حال بماند، خداوند روح ايمان را از دل او خارج خواهد ساخت و از ولايت من نيز بيرون مى رود و از دوستى ما اهل بيت هم بهره اى نخواهد داشت». ۱
يكى از طلاب از مشكلات معيشتى خويش نزد آيه اللّه بهجت ـ دام ظلّه ـ سخن مى گفت، آقا ضمن توصيه هايى به او فرمودند: «از هم اكنون نيت كن كه در آينده مشكلات مردم را حل كنى، حتى با قرض، خداوند مشكلات تو را حل مى كند.
در روايات نيز بر تأثير نيّت خير و شرّ در رزق و روزى انسان تأكيد شده است.

2. اغتنام از فرصت ها

امام باقر عليه السلام مى فرمايد: «يا محمد بن مسلم! لا يَغُرَّنَكَ الناسُ مِن نفسِك فإنّ الأمر يَصِلُ إليك دونَهُم و لا تقطعَنّ النهارَ عنك بكذا و كذا فإنّ معك من يحصى عليك و لا تستصغرنّ حسنة تعملها فإنّك تراها حيث تسرّك و لا تستصغرنّ سيئةً تعمل بها فإنّكَ تراها حيث تسوءك و أحسِن فإنّي لم أر شيئاً قطّ أشدُّ طلباً و لا أسرعُ دركاً من حسنةٍ محدثةٍ لذنبٍ قديمٍ۲؛ اى محمد بن مسلم! مردم فريبت ندهند، زيرا مسئوليت كارها به عهده توست نه به عهده آنها. روزت به اين كار و آن كار بيهوده نگذران، زيرا همراه تو كسى هست كه كارهاى روزانه تورا حساب وشمارش مى كند و هيچ كار نيكى را كوچك مشمار، زيرا تو آن را خواهى ديد در جايى كه تو را شادمان مى كند و هيچ كار زشتى را نيز كوچك مشمار كه آن را در جايى خواهى ديد كه تو را اندوهگين كند. نيكى نما كه من چيزى را نديدم كه در پى چيزى باشد و به آن برسد مثل حسنه جديدى كه در پى گناه قديم است.

1.معجم رجال الحديث، ج ۱۰، ص ۴۹؛ مسند، ح ۵۰.

2.وسائل الشيعة، ج ۱، ص ۱۱۷، ح ۲۹۲.

صفحه از 176