كوچ مسافر رى - صفحه 207

بسم اللّه الرحمن الرحيم
الحمد للّه رب العالمين ، والصلاة والسلام على رسوله و آله الميامين وأصحابه الذين ثبتوا على دينه المبين .

مقدمه

مقاله اى كه از نظر خوانندگان گرامى مى گذرد ، بررسى تاريخى ـ روايى درباره تاريخ تولد و وفات حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام و كيفيت رحلت آن بزرگوار است.
بر عزيزان پوشيده نيست ، امروزه تاريخ تحليلى و تحليل تاريخى از اهميت ويژه اى برخوردار است . البته شايد بررسى هاى گوناگون نسبت به زمانهاى نزديك ما گر چه حائز اهميت است ولى بسيار دشوار نباشد ؛ چرا كه منابع مختلفى كه توسط ملل گوناگون نگاشته شده است كار تفحص و نتيجه گيرى را آسان مى كند . اما اين امر در مورد تاريخهاى قديم كه در هاله اى از ابهام قرار دارد به همان اندازه كه اهميت دارد ، داراى دشوارى هاى مخصوص به خود نيز هست . از بين رفتن هزاران هزار كتاب اصيل از گنجينه هاى نياكان ما ، و در فشار بودن هميشگى سادات و شيعيان ـ بالخصوص ـ بررسى هاى تاريخى شيعه را با دشواريهايى مواجه نموده است .
اما به حكم « ما لا يدرك كله لا يترك كله » در اين مقال گوشه اى از زواياى موضوع را بررسى كنيم تا دوستان و آيندگان با تكميل نواقص و ضعفهاى آن ان شاء اللّه دريچه اى جديد و تحقيقى لايق براى آينده فراهم آورند.
در ابتداى گفتار بايد تصريح كرد : در اين مقال بر آن نيستيم تا با اثبات تاريخى ـ ولو غير قابل اعتماد ـ و يا اثبات شهادت سيد بزرگوار حسنى ، تاريخ سازى كنيم يا به

صفحه از 286