كوچ مسافر رى - صفحه 219

البته سمهودى صاحب كتاب جواهر العقدين فى فضل الشرفين نيز مى باشد كه مراجعه بدان نيز سودى نبخشيد . از كتابهاى تاريخى ديگر وى اقتفاء الوفاء است كه قبل از پايان تأليف ، در اثر سوختن از بين رفته است . بقيه كتابهاى سمهودى غالباً فقهى مى باشد .
آخرين كلام اينكه براى بررسى صحت و سقم كلام نور الآفاق راه ديگرى نيز وجود دارد و آن اينكه وى ولادت حضرت را روز پنجشنبه چهارم ربيع الثانى ذكر كرده است . مى توان از جهت نجومى و تقويمى بررسى كرد كه آيا چهارم ربيع الثانى 173 مقارن با روز پنجشنبه بوده يا نه كه البته اين تحقيق از تخصص نگارنده خارج است .

قول سوم : تولد در سال 202

جناب آقاى عطاردى مى گويد ۱ : يكى از فضلاى معاصرين در رساله اى كه در شرح زندگى حضرت عبدالعظيم به نگارش درآورده گويد : عبدالعظيم حسنى در سال 202 هجرى متولد شده ، ليكن مأخذ اين گفتار خود را ذكر نكرده است . اين گفته مدرك درستى ندارد ؛ زيرا حضرت عبدالعظيم راوى هشام بن حكم است و او در سال 198 درگذشته ۲ ، و نيز عبد العظيم محضر مبارك حضرت رضا عليه السلام را درك نموده در حالى كه آن جناب در سال 203 به شهادت رسيده است .

جستجويى ديگر براى راهيابى به تاريخ تولد عبدالعظيم عليه السلام

راه ديگرى كه براى شناختن تاريخ تولد و نيز تاريخ وفات بزرگان و اشخاصى مانند عبدالعظيم حسنى عليه السلام كه از رواة اخبار و حاملان علوم اهل بيت عليهم السلام بوده اند ، وجود دارد بررسى رواتى است كه شخص از آنها نقل كرده و نيز راويانى كه از وى نقل كرده اند با دقّت در ارتباط احاديث به يكديگر و نظر در موقعيتهاى تاريخى و جغرافيايى .

1.عبد العظيم الحسنى حياته و مسنده ( زندگانى حضرت عبدالعظيم عليه السلام )، ص ۶۳ .

2.بلكه ۱۹۹، چنانچه جناب آقاى عطاردى در صفحات ۲۰۸ و ۲۱۸ از كتابش بدان تصريح كرده است .

صفحه از 286