كوچ مسافر رى - صفحه 226

مرحوم كجورى در جنة النعيم ۱ بعيد ندانسته كه حضرت رضا عليه السلام به زيارت حضرت عبدالعظيم عليه السلام تنصيص فرموده باشد و مى گويد :
و استبعاد و استيحاشى ندارد اخبار آن بزرگوار به امر مستقبل و تشويق اهل رى بر زيارت حضرت عبدالعظيم ؛ از آنكه امام عليه السلام به عقيده شيعه اثناعشريه به ما كان و ما يكون و ما هو كائن عالم است و آنچه الى يوم القيام از كتم عدم به فضاء شهود و بروز مى رسد و احاديث صحيحه كتاب اصول كافى شهادت بر صدق مقصود و مراد البته دلالت دارد.
با توجه به آنچه از علامه مامقانى نقل كرديم و خود كجورى نيز بدان معترف است ، حضرت عبدالعظيم عليه السلام درك حضور حضرت رضا عليه السلام را نكرده است . بنابراين ، اين امر بايد حالت « اخبار به غيب » داشته باشد ، و ائمه معصومين عليهم السلام بنايشان در حالات عادى ، اخبار به غيب نبوده است و فقط در مواردى كه مى خواسته اند اتمام حجّت نمايند يا اعجازى نشان دهند ، اخبار به مغيّبات مى نموده اند .
در مقام وجهى ظاهر كه حضرت به جهت آن ، اين تشويق را نموده باشد وجود ندارد ، خصوصاً با توجه به اينكه امامان بعدى مى توانسته اند ترغيب به زيارت حضرت عبدالعظيم را بيان كنند .
علاوه بر اينكه لسان خبر « من زار قبره وجبت له الجنة » لسان اخبار به ماضى است نه اخبار به مستقبل . يعنى در مورد كسى كه از دنيا رفته است .
اشكال نشود كه : در مورد حضرت معصومه عليهاالسلام نيز روايات مشابه داريم و ممكن است در مورد حضرت عبدالعظيم نيز به همان گونه باشد .
چون در مورد حضرت معصومه اخبار به نحو آينده است يعنى در خبر « سَتُدْفَنُ » دارد كه صريح است در اينكه در آينده دفن خواهد شد .
بنا بر آنچه تا بحال گفته شد معلوم مى شود حضرت عبدالعظيم عليه السلام از اصحاب امام

1.جنة النعيم، ج ۳، ص ۳۹۸ ( چاپ محقَّق ) .

صفحه از 286