كوچ مسافر رى - صفحه 233

كه پس لرزه هاى آن نيز تا چهل روز ادامه داشته است . وى به نقل از كامل ابن اثير ۱ و تاريخى كه گويا جامع التواريخ حافظ ابرو باشد به وقوع اين زلزله در سال 241 اشاره كرده و سپس مى گويد :
پس قضيه انطباق تمام با مضمون شعر مذكور دارد و بدون شبهه مراد همين زلزله است و بس .
سپس مى گويد : ناگفته نماند : اگر چه سائر مورخين ضمن ذكر حوادث 242 چنين حادثه اى را به رى نسبت نداده اند ليكن ضمن حوادث 242 زلزله اى را به رى نسبت داده اند و بعضى ها هم اگر چه آن را بالاستقلال ياد نكرده اند ليكن وقوع زلازل هائله را بطور كلى ياد كرده اند كه رى هم مشمول آن كلى مى شود . سپس از يعقوبى در تاريخ خود ۲ زلازل سال 242 ، وطبرى در تاريخش ۳ در وقايع همين سال ، و سيوطى در تاريخ الخلفاء ۴ از وقوع زلزله هاى عظيم خبر داده و به گفتار شذرات الذهب نيز در همين مورد اشاره مى كند ۵ .
با توجه به وفات يحيى بن معاذ در سال 258 ، وفات حضرت عبدالعظيم حتماً قبل از اين تاريخ بوده است .
اما درباره وفات يحيى بن معاذ منابع تاريخى فراوانى به مرگ وى در اين سال تصريح كرده اند :
خاتون آبادى در وقايع السنين والاعوام ۶ در وقايع سال 258 به نقل از ابن خلكان مى گويد : يحيى بن معاذ رازى واعظ صوفى معاصر جنيد بغدادى در 258 مرد ـ ابن خلكان . و در مجالس او را شيعه شمرده .

1.نور الآفاق، ص ۱۹ ـ ۲۰ .

2.ديوان قوامى رازى، ص ۱ .

3.تهذيب الكمال: ۲۱ / ۵۹۷ / ۴۳۵۳، المعارف: ۲۹۲، الاستيعاب: ۳ / ۲۵۸ / ۱۹۳۱.

4.الطبقات الكبرى: ۶ / ۲۵، أنساب الأشراف: ۵ / ۲۸۲، تاريخ الإسلام: ۴ / ۸۸.

5.الكامل، ج ۷، ص ۵۳ چاپ ليدن .

6.تاريخ يعقوبى، ج ۳، ص ۲۱۵ چاپ نجف .

صفحه از 286