كوچ مسافر رى - صفحه 234

پس از سطورى به نقل از نفحات مى گويد :
يحيى بن معاذ در 258 مرد ـ نفحات .
در تقويم التواريخ نيز كه از حاجى خليفه مؤلف كشف الظنون مى باشد نيز بدين مطلب در حوادث سال 258 اشاره شده است ۱ ، البته به استناد ترجمه آن كه از مترجمى است ناشناخته ، وتوسط نشر ميراث مكتوب به چاپ رسيده است .
محدث ارموى نيز در تعليقات خود بر ديوان قوامى رازى به نقل از ابن اثير و ابن خلكان تاريخ وفات يحيى را سال 258 نقل كرده است .
از طرفى ديگر بنا بر نسخه اى از اختيارات الايام كه در كتابخانه حضرت آيه اللّه مرعشى محفوظ است استفاده مى شود كه : در زمان يحيى بن معاذ صوفى مشهور ، عبدالعظيم حسنى عليه السلام از دنيا رحلت كرده است ۲ .
لكن آنچه در مقام مهم است اين است كه : محدث ارموى ، تطبيق شعر قوامى را كه با توجه به «گـَهِ يحيى بن معاذ » بوده حتماً زلزله سال 241 مى داند ، وحال آنكه احتمال مى رود زلزله سال 249 بوده باشد كه در بخش پايانى كتاب بدان اشاره خواهيم كرد . و بديهى است كه اگر دو زلزله مهيب در رى به سالهاى 241 ـ يا 242 ـ و 249 روى داده باشد مصراع قوامى كه مى گويد «گه يحيى بن معاذ » به سال دوم نزديكتر است ، مگر آنكه بتوانيم به سندى تاريخى ثابت كنيم كه زلزله سال 241 تلفات آن 000/350 نفر بوده كه در شعر قوامى نيز به اين تعداد نفوسِ تلف شده تصريح شده است .

1.رجال الكشّى: ۱ / ۲۵۳ / ۹۹، الاحتجاج: ۲ / ۹۰ / ۱۶۴، أنساب الأشراف: ۵ / ۱۲۹.

2.تاريخ طبرى، ج ۱۱، ص ۵۴ ـ ۵۵ چاپ اول مصر .

صفحه از 286