الرسالة العزية فى ترجمة الجليل عزّالدين يحيى الشهيد - صفحه 439

ابوالفضل محمد الشريف

ابوالفضل محمّد الشريف معروف بسلطان محمّد الشريف، قبر شريف ايشان قريب به مدرسه مباركه مرحوم آية اللّه آقا سيد صادق قدس سره معروف و مشهور و مزار مؤمنين مى باشد و كرامات متعدده از ايشان نقل شده كه شمه اى از آنها را فاضل مورخ جليل ثقة القدر متقى مرحوم آقا شيخ محمّدعلى قمى كجوئى الاصل در كتاب مستطاب انوار المشعشعين(ج 2، ص 143، مخطوط) ذكرفرموده ونسب شريف آن سيد عالى مقام روى مرقدش نوشته شده.

الحسين الكوكبى

الحسين الكوكبى بن أحمد الرخ بن محمّد بن إسماعيل بن محمّد الارقط از اجلاء بنى هاشم بوده در قزوين در زمان مستعين باللّه عباسى خروج كرد و بالاخره در طبرستان كشته شد. مادرش رقيه دختر جعفر بن محمّد بن اسماعيل بن الامام جعفر الصادق سلام اللّه عليه مى باشد.

نوابغ در اخلاف و اعقاب آن بزرگوار

خانواده هاى بسيارى از وزراى ايشان در قم و كاشان و طهران و خراسان و سائر بلاد ايران و كابل و غزنين و ساير بلاد هندوستان و پاكستان متوطن هستند كه در بين آنها عده زيادى نجوم درخشان علم و عمل بوده و هست از جمله:

السيد علاءالدين

سيد جليل القدر علاّمه نبيل علاءالدين على نقيب السادات رى و قم و طبرستان فرزند برومند آن بزرگوار و ايشان از فقهاء و متكلمين و ادباء بوده در سنه 533 به حج مشرف شده، در اياب با مصاحبت سلطان محمّد بن محمود بن محمّد بن ملكشاه سلجوقى به ايران برگشته و ظاهرا قبر وى در رى بوده باشد.

صفحه از 446