الرسالة العزية فى ترجمة الجليل عزّالدين يحيى الشهيد - صفحه 443

از شهادت وى پسرش محمّد بن يحيى با سيد ناصر بن مهدى الحسنى به بغداد رفته پس خليفه وزارت را داد به ناصر بن مهدى با دارا بودن او منصب نقابت را. و وى پس از نيل به منصب وزارت، مقام نقابت خود را تفويض و واگذار نمود به محمّد بن يحيى.

مرقد و قبر مبارك آن بزرگوار

قبر شريفش در طهران در محلى كه به نام نامى خود ايشان معروف است مزار و مطاف مؤمنين و مدفن اموات شيعيان است و از قديم الايام مورد توجه عموم بوده و هست، كرامات متعدده در آن بقعه ساميه به منصه ظهور و بروز رسيده كه اين مختصر گنجايش ذكر آنها را ندارد.
هذا ما وسعه المجال من ترجمة السيد الجليل عزّالدين يحيى الشهيد و قد فرغ من تأليف هذه العجاله ناستها العبد المستكين ابوالمعالى شهاب الدين الحسينى المرعشى النجفي عفى لعشر سنين من شعبان 1380 ببلده قم المشرفه حرم الائمه.
* * *
گرچه سرور والامقام حضرت حجة الاسلام و المسلمين جناب آقاى سيد شهاب الدين مرعشى نجفى دام ظله العالى چيزى از احوالات امام زاده عظيم الشأن فروگذار ننموده اند اين مختصر تاريخى كه به دست آورده ام در ذيل رساله شريف ايشان درج مى نمايم.
در قرون سابقه نقابت يكى از مناصب بزرگ روحانى بوده كه فرمان آن از طرف سلطان وقت به جهت سيد جليل الشأن فاضلى كه در عصر خود از لحاظ تقوى و فضل بى نظير بوده است، صادر مى گرديده و شخص نقيب به امور سادات رسيدگى مى نموده و داراى ديوانى بوده است كه در آنجا نام هر سيد جديدالولاده اى را ثبت مى كرده است. و اما اين كه حضرت امام زاده يحيى عليه السلام به دست خوارزم شاه در قرن ششم شربت شهادت نوشيد به طورى كه از كتب مختلف برمى آيد اين بزرگوار در

صفحه از 446