پژوهشي فقهي در تفسير ابوالفتوح رازي - صفحه 80

فاغسلوا، و اين قول عبداللّه عبّاس است و سعد بن وقّاص و ابو موسى اشعرى و جابر عبداللّه انصارى وابراهيم و حسن و ضحّاك و سدّى و أبو العاليه و سعد بن المسيّب و اختيار طبرى و بلخى و جبّايى و زجّاج است». ۱
***
«وقال آخرون: معناه إذا قمتم من نومكم إلى الصلاة، ذهب إليه زيد ابن أسلم والسدّى» ۲ .
«بعضى دگر گفتند: مراد آن است كه: إذا قمتم من نومكم إلى الصّلاة؛ چون از خواب برخيزد به نماز و اين هم آن قول باشد، جز آن قول عام تر بود و اين خاص تر؛ براى آنكه خواب به شرط آنكه غالب باشد برسمع و بصر هم، از نواقض طهارت است و اين قول ابن زيد است و سدّى» ۳ .
***
«وقال آخرون: المراد به كلّ حال قيام الإنسان إلى الصلاة، فعليه أن يجدّد طهر الصلاة، ذهب إليه عكرمة. وقال: كان علىّ يتوضّأ عند كلّ صلاة، ويقرأ هذه الآية» ۴ .
«و بعضى دگر گفتند مراد آن است كه هر وقت به نماز برخواهد خاستن، وضو بايد كردن، و اين قول عكرمه است و روايتى است از اميرالمؤمنين عليه السلام» ۵ .
***
«والأوّل هو الصحيح عندنا، وما روىَ عن على عليه السلام فى تجديد الوضوء عند كلّ صلاة محمول على الندب». ۶
«قول اوّل درست تر است، و آنچه از امير المؤمنين عليه السلام روايت كرده اند، محمول

1.تبيان، ج ۳، ص ۴۴۸.

2.روض الجنان، ج ۶، ص ۲۶۶.

صفحه از 97