عفّت در انديشه
ز روز گذر كردن ، انديشه كنپرستيدن دادگر پيشه كن .
فردوسى
انسان ، تفكّرپيشه و انديشه گر است . انديشه ورزى ، زمينه مى خواهد . هر طرح ، رويداد و مسئله شايسته يا ناشايستى مى تواند موضوع تفكّر قرار گيرد . بى شك ، انديشه ورزى در راستاى سامان يابى ، بازتابى نيكو خواهد داشت و انديشيدن در مجال هاى ناروا ، پيامدهاى نامطلوبى را به بار خواهد آورد . عفّت در انديشه ، يعنى دورداشت فكر از عرصه هاى ناهنجار و آلوده . امام على عليه السلام مى فرمود :
كسى كه بسيار درباره گناهان بينديشد ، بزهكارى ها ، او را به خويش فرا مى خوانند .۱ حضرت عيسى عليه السلام به حواريون گفت : بى شك ، موسى به شما فرمان داد كه زنا نكنيد و من فرمان مى دهم كه با خويش در انديشه و پندارِ زنا نباشيد، چه برسد به اين كه زنا كنيد. ۲
و به قول حافظ :
گر مريد راه عشقى ، فكر بدنامى مكنشيخ صنعان ، خرقه رهن خانه خمّار داشت .
عفّت در گفتار
دين زندگى آموز اسلام ، براى گفتار و گفتگو ، سازوكارى سعادت آفرين ارائه كرده است . قرآن كريم ، وصف هاى گوناگونى را براى گفتارهاى متفاوتْ بيان كرده است ، مثل : گفتار «معروف» ۳ : شايسته ، گفتار «حسن» ۴ : نيكو ، گفتار «احسن» ۵ : نيكوتر ، سخن «لَيِّن» ۶ : نرم و ملايم ، كلام «بليغ» ۷ : رسا و پيراسته ، گفتار «سديد» ۸ : محكم و استوار، قول «كريم» ۹ : سخن ارجمند .
در عرصه عفّت گفتار ، سه موضوع را بايد كاويد : «آهنگ صدا» ، «كيفيت القا» و «درونْ مايه سخن» .
1.غرر الحكم ، ج ۵ ، ص ۳۲۱ .
2.وسائل الشيعة ، ج ۱۴ ، ص ۲۴۰ ؛ الكافى ، ج ۵ ، ص ۵۴۲ .
3.ر.ك: سوره محمّد ، آيه ۲۱ ؛ سوره بقره ، آيه ۲۳۵؛ سوره نساء ، آيه ۵ ؛ سوره احزاب ، آيه ۳۲ .
4.ر.ك : سوره نحل ، آيه ۱۲۵ ؛ سوره احزاب ، آيه ۳۲ .
5.ر.ك: سوره نحل ، آيه ۱۲۵ .
6.ر.ك : سوره طه ، آيه ۴۴ .
7.ر.ك : سوره نساء ، آيه ۶۳ .
8.ر.ك : سوره نساء ، آيه ۹ ؛ سوره احزاب ، آيه ۷۰ .
9.ر.ك : سوره اسراء ، آيه ۲۳ .