عفّت در انديشه، گفتار و رفتار - صفحه 165

عفّت در رفتار

پَرواپيشگى در رفتار و عفاف گرايى در كردار ، عرصه هاى گوناگون زندگى فردى و اجتماعى را فرا مى گيرد ، مانند عفّت در پوشش ، يعنى گزينش جامه اى كه با هويّت دينى ، هنجارهاى اخلاقى ، شخصيت والاى انسانى و ارزش هاى متعالى اجتماعى ، سازگار باشد و حوزه ارتباط هاى انسانى را به نمايشگاهى از جلوه هاى بدنى و دوخت و دوز مُدگرايانه تبديل نكند ؛ عرصه هاى فرهنگى ، اقتصادى و سياسى را جلوه گاه عريان نمايى هاى هوس انگيز و خردسوز نگرداند و به جاى تجلّى عقلانيت و دين ورزى و اخلاق پيشگى و انسانيّت ، «حيوانيّت لجام گسيخته» را به ميدان نياورَد . مسئله «حجاب» در دين اسلام ، همان عفّت در پوشش است .
يكى ديگر از ابعاد عفّتِ رفتارى ، «عفّت جنسى» است . عفّت جنسى در فرهنگ اسلامى داراى جلوه هاى زيرين است :
1 . پرهيز از نگاه آلوده ؛ ۱
2 . خلوت نكردن با نامَحرم ؛ ۲
3 . تماس بدنى نداشتن با نامَحرم ؛ ۳
4 . پرهيز از خود ارضايى و آميزش نامشروع ؛ ۴
5 . نداشتن تجلّى تحريك آميز در مجامع ؛ ۵
6 . واسطه نشدن براى فحشا ؛ ۶
7 . گريز از عوامل تحريك آميز . ۷
همه اين پرهيزها در روايات به عنوان عفّت «فَرْج» (اندام هاى جنسى) يعنى «پاك دامنى» آمده است . يكى ديگر از جلوه هاى عملى عفّت در فرهنگ اسلامى ، عفّتِ اقتصادى است كه در روايات از آن به عفّت «بطن» (شكم) تعبير شده است . ۸

1.ر. ك : سوره نور ، آيه ۳۱ .

2.در كتب حديثى ، بابى هست با عنوان : «مجاز نبودن خلوت كردن مرد و زن نامحرم». ر.ك: وسائل الشيعة ، ج ۱۴ ، ص ۱۳۳ ؛ فروع الكافى ، ج ۲ ، ص ۶۴ ؛ مكارم الأخلاق ، ص ۱۲۱ .

3.ر. ك : وسائل الشيعة ، ج ۱۴ ، ص ۱۴۲ ؛ كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۱۹۷ .

4.وسائل الشيعة ، ج ۱۴ ، ص ۲۴۲ .

5.ر.ك : وسائل الشيعة ، ج ۱۴ ، ص ۱۳۴ ؛ فروع الكافى ، ج ۲ ، ص ۶۴ ؛ سوره نور ، آيه ۳۱ .

6.وسائل الشيعة ، ج ۱۴ ، ص ۱۳۵ ؛ فروع الكافى ، ج ۲ ، ص ۶۴ .

7.وسائل الشيعة ، ج ۱۴ ، ص ۱۴۳ و ص ۱۷۱ ؛ كتاب من لايحضره الفقيه ، ج ۲ ، ص ۱۴۰ ؛ وسائل الشيعة ، ج ۱۴ ، ص ۱۷۳ و ۱۷۴ . عوامل تحريك ، مثل گوش فرادادن به صداى تحريك آميز زنان ، خفتن در يك بستر و به زنان جوان سلام كردن ، و... .

8.وسائل الشيعة ، ج ۱۱ ، ص ۱۹۷ ـ ۱۹۸ .

صفحه از 175